Fallout: New Vegas blev inte det spel utvecklarna först hade tänkt sig. Eftersom spelet släpptes till PS3 och Xbox 360 var Bethesdas kodare tvunga att skala bort en hel del saker från den ursprungliga planen, det berättar lead world buildern Scott Evans för Pcgamesn.

“(The game) would have been a lot different if it was PC only. We had a lot of plans early on. Like, ‘Here’s where the water is stored, here’s where the farms are, here’s where the government is centralised’. We had it all planned out - it wasn’t just a bunch of random stuff.

En del saker kom ändå med i spelet, säger Evans, men tillägger att de tvingades skala ner saker.

We could have gone further with that. We had to simplify, so we had less stuff that would bog down the game engine.

Han antyder också att konsolerna sänkte prestandan:

We would have had fewer performance issues. We did break it up a bit, but from my point of view it was a performance-related game and we had to fix things.

Om spelet bara hade utvecklats till pc skulle Mojave-öknen set annorlunda ut, varit indelad i separata zoner och möjligen skulle en stor mur ha omgärdat det hela, säger Everts.

Fallout: New Vegas släpptes till pc, Xbox 360 och PS3 hösten 2010. Det utvecklades av Obsidian och hade, inte helt otippat, en mängd buggar och prestandaproblem. PS3-versionen kunde få närmast ospelbar framerate i takt med att save-filerna växte i storlek eller dlc installerades. Se här: