I efterhand skulle man kunna påstå att beslutet att introducera mikrotransaktioner i Middle-Earth: Shadow of War var ett misstag som kostat både Warner Bros och Monolith många lojalitetspoäng. Mitt i debatten kring hur dessa förstörde spelet annonserade de The Forthog Orc-Slayer, ett DLC som skulle föreviga kollegan Michael Forgey som avlidit i cancer.

Planen var att alla intäkter från detta skulle gå till Forgeys familj men det uppstod massor oklarheter vid annonsering, bland annat huruvida vinsten från den internationella försäljningen också skulle skänkas. Många fick därför intrycket att Warner Bros och Monolith försökte utnyttja det tragiska i Forgeys bortgång för att tjäna ännu mer pengar.

I ett pressmeddelande förklarar nu studion att de hela tiden hade tänkt donera all vinst till familjen men att lokala regler kring välgörenhet, i så väl amerikanska stater och andra länder, gjorde att de inte kunna vara helt öppna med det. Därför har man nu valt att donera pengar direkt och göra The Forthog Orc-Slayer gratis (de som redan köpt det blir kompenserade) och vill man dessutom skänka extra pengar till familjen är det möjligt via en fristående tjänst.

Turerna kring spelets mikrotransaktioner är dock långt från över. Så sent som igår hävdade Monolith att spelet är balanserat med alla sådana saker avstängda men det räckte inte för att övertyga de som redan tagit ställning och ska bojkotta titeln.