I nittionio fall av hundra är det Firaxis Xcom som ska vara tacksamma för Julian Gollop och hans X-com från 1994 – inte tvärtom. I en intervju med PC Gamer medger dock Gollop att hans "nya X-com", Phoenix Point näppeligen hade sett dagens ljus om det inte vore för Xcom: Enemy Unknown, uppföljaren och expansionerna. (Den senaste är för övrigt magiskt bra!)

Under många år var dock Xcom uträknat. 2017 är läget annorlunda, vilket gläder Gollop.

I think it's fantastic. When you think that for so long I was trying to make this kind of game and no publisher was even interested, what it proves that there's now an audience for this style of game. It may not be absolutely massive, but it's a pretty solid, dedicated audience.

Ännu gladare nyheter för Gollop är att detta sparkat upp dörrar som varit stängda.

It just goes to show that maybe I was right to pursue this kind of game. But what the new Xcom game has allowed me to do is make Phoenix Point, because without it, I doubt I even would've attempted it. God knows what I'd be doing. I think it's fair to say it's now a new genre of game. It's now established, and there are people who are actively looking for this style of game, and there will be more like them, which is really cool. It's brilliant. From my point of view, it's great.

X-com-skaparen hyllar Xcom-kreatörerna för hur de testar nya vägar, vilket är något han ämnar göra själv med Phoenix Point. Det ska vara en i uppföljare i samma anda med kärnan intakt men samtidigt "återigen något annorlunda". I slutet av nästa år ska det släppas.