Eftersom Call of Duty: WWII är ett Call of Duty-spel är kraven på realism inte alltför påtagliga. Ändå – med andra världskriget som arena förväntas vissa saker från kriget finnas med. Inte minst hakkorset – symbolen som kanske mer än något annat förknippas med mannen och partiet som startade denna mänsklighetens blodigaste konflikt.

I singleplayer-kampanjen kommer det finnas hakkors – men inte i multiplayer. Det Call of Duty: WWII:s multiplayer, berättar Sledgehammer-grundaren Michael Condrey för Eurogamer.

I singleplayer-kampanjen spelar du uteslutande på de allierades sida, och där kommer det finnas hakkors. Kampanjen handlar att ge spelarna kvalitativ underhållning, samtidigt som man behandlar alla som deltog i kriget med respekt, säger Condrey. Men i multiplayer kör du halva tiden som allierad, halva som axelmakt, och där är spelarna – inte kriget – det centrala. Beslutet bygger också på respekt för lokala lagar och seder, och att hakkorset är "en mörk symbol" som Condrey inte tycker är ett måste för multiplayer-upplevelsen.

I kampanjen måste vi balansera autenticiteten med hänsyn till faktumet att 100 miljoner människor dog under mänsklighetens mörkaste stund. Så, du kommer se swastikan i kampanjen, men våra militärhistoriker ser till att det är autentiskt, smakfullt och vördnadsfullt.

Men i vår globala community av multiplayer- och zombiespelare har vi medvetet valt att inte ha med den. Vi vill att communityn ska spela ihop. Vi vill ta hänsyn till lokala vanor och lagar världen över. Och uppriktigt sagt är den en mörk symbol laddad med känslor som vi inte tycker passar vår multiplayer-upplevelse.

Och det görs fler avsteg från en autentisk WW2-skildring: förutom det föga historiskt korrekta zombie-läget kommer du kunna spela som färgad eller kvinnlig soldat i multiplayer, också för nazistsidan. Condrey förklarar:

Jag ska vara uppriktig: vi vet att det här inte hände i de tyska styrkorna. Vi vet att det var mycket rasism och rasistiska stämningar under 40-talet, så du skulle inte se svarta soldater slåss tillsammans med de andra tyskarna. Vi vill att det här ska handla om dig. Vi gör inget statement angående autenticiteten hos axelmakten. Vi sätter dig i ett socialt rum och i din soldat. Och vill vill att det ska vara belönande och meningsfullt. Jag vill inte att det ska vara vårt ansvar att tvinga iväg dig från din karaktär för att spela en tysk soldat, bara för att vi sätter dig i axelmakternas lag.

Call of Duty: WWII släpps den 3 november till pc, PS4 och Xbox One. Det är det första spelet i serien sedan 2008 års Call of Duty: World at War som utspelas under andra världskriget.