Under sina år som Xbox-chef har Phil Spencer gjort ett starkt jobb med att förvandla Xbox One från något många fnyste åt till en allt mer attraktiv konsol. Man har skrotat Kinect-kravet, gjort 400 stycken Xbox 360-spel spelbara på nya krysslådan gratis och satt spelen i förarsätet. Han har skickligt byggt upp ett förtroende för Xbox One.

Nu gör han ett försök att bränna en del av förtroendekapitalet. I ett samtal med Gamecentral tonar han ner hur viktigt det är med 60 bilder per sekund.

Gamecentral: What also frustrates me is that the only number I do care about is the only that you and Sony don’t obsess over. Which is 60fps, which I understand is easier to do on the Xbox One X than any other console.

Phil Spencer: That’s correct. But… [laughs] Why do you care about 60fps?

Men innan du går bärsärk på Spencer – nej, han har inte tappat kontakten med verkligheten. Han menar att 60 fps är viktigt för många gamers – men inte för alla. En ganska stor del märker eller bryr sig inte om spelet rullar i 30 eller 60 bilder per sekund.

PS: Don’t get me wrong. I love frame rate. I love Ori, it’s one of the reasons I love playing Forza Motorsport. But you have to go back to what you said before: most people. What frame rate does Minecraft run at?

GC: I know, but if the frame rate is below what it needs to be – and it does vary for different games – they do notice. They might not identify the problem, but they know something’s wrong.

PS: Some people do. Some people just want to have fun playing Lego Batman.

Men Spencer poängterar att Xbox One X ger bättre möjlighet att höja både upplösning och framerate. Samtidigt menar han att den som ansvarar för spelplattformens (Microsofts) uppgift att styra över saker som påverkar gameplay, det är upp till utvecklarna. Och utvecklarnas beslut baseras på vad som får spelet att sälja. Underförstått: snygg grafik och högre upplösning.

GC: I would love to see 60fps mandated as a standard…

PS: I will tell you, as someone that’s run a platform now for a while, mandating gameplay decisions is a bad place for a platform holder to go in. Developers are completely incentivised to give you the best experience they can. We can both agree on that. So if they think it’s 60fps and that’s gonna help them, in terms of selling more copies of the game, they’re gonna be all in. Not everybody understands what 60fps vs. 30fps means. They’re not all as technical as you are.

Så Spencers uttalande ska inte ses som att han rakt av dissar vikten av 60 fps, utan snarare att han betonar att 60 fps inte är lika viktigt för alla som för väldrillade gamers. Tyvärr levererade han åsikterna med ett synnerligen rubrikvänligt citat.