Franskkanadensiska speldesignern Patrice Désilets var mannen bakom Assassin's Creed, tvåan och Brotherhood innan han 2010 och (!) 2013 lämnade Ubisoft. Den sista gången skedde det under dramatiska former. Av en intervju med Gameology att döma hade han sina skäl.

Han målar upp en bild av att vara ansiktet utåt för ett varumärke han tappat kontrollen över och tvingades ställa sig bakom beslut han i själva verket inte stöttade.

My biggest struggle with being in an organization is that I was the guy doing interviews like what we’re doing right now, and I had to come up with political lying. I would receive comments and decisions made by other people and not me, because it’s all about compromising when you’re in a big organization. And as my role, the creative director, it’s tough to live by the decisions of others, when being in front of the camera or Skype. And I said I’m not a really good liar so I can’t do it anymore.

Désilets berättar inte konkret vad det var för beslut men det kan till exempelvis handla om en aldrig sinande ström av uppföljare, multiplayer, historiska nedslagsplatser eller – tja, vad som helst. Désilets verkar dock vara mer sugen på att blicka mot framtiden och sitt nya spel, Ancestors, som liksom Assassin's Creed är ett historiskt verk – men ändå något helt annat.