Nya hjältar får de flesta karaktärsbaserade multiplayerspel att leva upp, både på gott och ont. Gammal och trött meta kastas ut genom fönstret men samtdigt är det många som inte har en aning om vad de håller på med, vilket såklart kan förstöra en hel match.

Därför testar Blizzard en ny taktik när de släpper den nya tanken Orisia senare idag. Denna stabila robotpjäs kommer bara att kunna liras i quickplay och andra mindre seriösa spellägen och låsas upp i competitive först en vecka senare. Scott Mercer förklarar varför i ett foruminlägg:

When patch 1.9 releases tomorrow, Orisa will not initially be available for Competitive Play. We want to give players some time to learn about and play Orisa before she's placed into the crucible of Competitive Play

She'll still be immediately available in Quick Play, the Arcade (including custom games with the competitive ruleset), and Play vs. AI.

Reaktionerna på detta har än så länge varit väldigt blandade. En del välkomnar denna nya taktik med motiveringen att det blir färre spelare i tävlingsläget som aldrig testat hjälten innan de kör en seriös match med henne. Andra menar att detta inte kommer ha den önskade effekten och bara kommer att fördröja det oundvikliga.