Studion ZeniMax fick efter nästan tre års strid rätt i domstol efter att stämt Oculus Rift på grunden att företaget har stulit kod och gjort sig skyldiga till upphovsrättsintrång. Domen slutade med att Facebook fick betala 4,3 miljarder kronor i böter.

En summa som kan verka astronomisk för en vanlig Svensson, men som enligt ZeniMax inte ens ska ha påverkat sociala medie-jätten. I en ny ansökan angriper istället företaget Oculus Rifts förmåga att använda sin mjukvara för att på så vis kunna påverka deras försäljning i stort.

Ansökan beskrivs som följande:

…permanently enjoined, on a worldwide basis, from using, marketing, selling, distributing, modifying, servicing, copying, or offering for sale or license any products, in whole or in part, that utilize in any form or for any purpose any of the Copyrighted Materials."

Ansökan kan summeras som att Facebook fortfarande får sälja hårdvaran men att de måste blockera mjukvarustöd för spelmotorer såsom Unreal Engine och Unity. Skulle den gå igenom kan det visa sig allvarligt för företaget då det skulle betyda att Oculus Rift förlorar funktionalitet med två spelvärldens största spelmotorer.

I ett uttalande från Facebook menar de att ZeniMax ansökan inte förändrar faktumet att beslutet var juridiskt felaktigt och obefogat. ”Vi ser fram emot att skicka in vår egen ansökan för att överklaga så vi kan lägga denna tvist bakom oss”, tillägger de.

Läs mer om hela härvan i länklistan: