Valve är inte en spelstudio som alla andra. Det har stått klart sedan de publicerade sin medarbetarhandbok för fem år sedan. Det finns inga titlar, folk får jobba med det projekt som intresserar dem mest och via Gamasutra får vi veta att de heller inte har några budgetar. Informationen kommer från Gabe Newell själv som höll presshov på Valves kontor i förra veckan.

Newell förklarar att det inte är pengar utan folks tid som är den enda valutan som spelar någon roll för dem.

The scarce commodity here is not money - it's how many hours there are in a day. So everybody is expected to essentially vote on what is most important to our customers by the projects that they work on. So none of the people you saw today are working on those projects because somebody else told them to work on them. Everybody's working on those projects because they thought they could make the largest contributions to our customers by working on them. People move around all the time.

Newell menar att deras decentraliserade struktur gör detta möjligt men glömde nämna den lilla detaljen att de har ett stadigt kassaflöde från Steam. De har lyxen att inte behöva räkna hem projekt baserat endast på dess intäkter.