Alla #Mass Effect-spel hittills har använt sig av ett Paragon/Renegade-system, där olika dialogval markeras som antingen gott eller ont men i och med kommande #Mass Effect: Andromeda gör Bioware vissa ändringar.

So, Paragon and Renegade is gone. The reason they’re gone is because they felt very Shepard – they were very tied to the Shepard character, so they didn’t really make sense if we weren’t going to have Shepard as our protagonist.

I en interju med Official Xbox Magazine (via GamesRadar) berättar spelets kreativa chef Mac Walters att Mass Effect: Andromeda inte kommer använda samma Renegade/Paragon-system. Enligt honom är systemet alldeles för tätt sammankopplat med Shephard och det skulle därför inte vara logiskt att ha det i ett spel utan honom.

Han berättar också att en stor brist med systemet är att många spelare slentrianmässigt väljer det ena eller det andra för att det passar med deras karaktär. Istället för det kommer Mass Effect: Andromeda ha ett djupare system där spelaren kan svara i fyra olika tonlägen. Wallters förklarar skillnaden som att gå från "Vill jag vara ond eller god?" till "Hur vill jag uttrycka mig?".