Efter ett par år med svag Wii U-försäljning gav sig #Nintendo förra veckan ut på nya jaktmarker, och lanserade sin mest ikoniska spelfigur – Mario – till smartphones.

#Super Mario Run har mottagits både positivt och negativt. Recensenternas betyg är hyfsat höga: 3 av 5 hos FZ och i nuläget 78 av 100 på samlingssiten Metacritic (snitt av 42 recensioner). I App Store är användarbetygen i nuläget 2,5 av 5 (ca 55 000 röster). Spelet har hyllats för den enkla men plattformsanpassade kontrollen och för Super Mario-känslan. Kritiken rör att det är kort, kravet att vara uppkopplad, det höga priset och att man tar sig igenom det relativt snabbt.

Men större lär spelet inte bli. Nintendo har inga planer på att släppa DLC till Super Mario Run, varken gratis eller betalt, säger en talesperson till Wall Street Journal (betalvägg), skriver Android Police. Nintendos aktie har sjunkit med 15 procent sedan spelet lanserades.

Super Mario Run lanserades alltså till Ios-enheter i torsdags. De första banorna kan spelas gratis, sen kostar fullversionen 109 kronor. Det släpps till Android någon gång nästa år, med okänd prislapp.

Uppkopplingskravet och den senare Android-premiären hänger ihop med Nintendos försök att minska piratkopieringen av spelet, sa man nyligen.