Virtual reality är årets julklapp! Det beskedet kom nyss från HUI Research, som för 29:e året i rad utsett den pryl som passar bäst under julgranen när Tomten hälsar på.
Året har bjudit på både tre stora stationära VR-lösningar (HTC Vive, Oculus Rift och Playstation VR), samt en uppsjö mobilanpassade VR-lösningar, så det är inte helt överraskande att tekniken uppmärksammas på bred front. HUI Research motiverar beslutet så här:
Årets Julklapp 2016 tar fasta på den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik och nya produkter i kombination med upplevelsesamhället där vi söker mervärden och förstärkta upplevelser i alla situationer. Årets Julklapp 2016 är VR-glasögonen.
HUI Research skriver att VR-glasögon av vissa beskrivs som den största tekniska utvecklingen sen rörlig bild, och att 2016 är året då VR-tekniken slog igenom på allvar. Man säger att den kan få genomslag inom såväl spel som film, konserter, föreläsningar, äldrevård, stadsplanering och byggindustri. Man spår att efterfrågan kommer öka explosionsartat när fler tjänster blir tillgängliga.
HUI Research ägs av Svensk handel och ägnar sig åt att analysera handel och turism. Årets julklapp utsågs första gången 1988 (bakmaskinen), och genom åren har man flera gånger utsett mer eller mindre spelrelaterade prylar till årets julklapp, t.ex. TV-spelet (1992), dataspelet (1998) och platt-TV:n (2004).
Årets julklapp genom åren:
[/li]
[/ul]