Skräckliret #Soma fyllde ett år förra veckan, och den lilla (nio anställda!) Skånestudion #Frictional Games meddelar nu glatt att spelet sålt tillräckligt bra för att både gå runt ekonomiskt och göra vinst.

Soma har nu sålts i ungefär 450 000 exemplar, bloggar studions creative director Thomas Grip. För ett halvår sedan var siffran 250 000, och då behövde man kränga ytterligare 20-30 000 ex för att göra vinst. Vilket nu alltså gått vägen, och utvecklaren är av lätt insedda skäl nöjd.

Grips öppenhet i det mycket läsvärda blogginlägget ger en uppfattning om vad det kostar att göra ett spel som Soma. Ordinarie pris på Steam är 28 euro. Om vi tar hänsyn till rea- och bundle-försäljningar kan vi ta snittpriser på 200 och 250 kronor som räkneexempel, och det krävdes alltså omkring 270 000 sålda ex för att gå runt. Om spelen sålts för 200 kronor styck kostade det ungefär 54 miljoner kronor att ta fram och sälja, och med snittpriset 250 kronor ungefär 67 miljoner. Värt att notera är att Soma tog fem år att utveckla, och att sifrorna är grova uppskattningar.

Soma fick ett riktigt fint mottagande av kritikerna vid lanseringen, och Metacritics egna betygssnitt från en mängd siter ligger i dag på 84 av 100. FZ gav det betyget 3, vilket betyder "Bra".

Vad Fricitional jobbar med nu är hemligt, men man säger så mycket att två spel är på gång. Man räknar med att påbörja utvecklingen av det ena i slutet av året, medan det andra fortfarande är på planeringsstadiet.