#Sony hävdar att konkurrensen från PC drev fram utvecklingen av Playstation 4 Pro, och att Xbox Scorpio alltså inte är huvudkonkurrenten. När #Microsoft snackar om sin nya hårdvara låter det dock ganska annorlunda. De är mer än villiga att kommentera Sonys planer och Microsoft-chefen Albert Penello har del synpunkter på Pro-maskinen:

"I think there are a lot of caveats they're giving customers right now around 4K. They're talking about checkerboard rendering and up-scaling and things like that. There are just a lot of asterisks in their marketing around 4K, which is interesting because when we thought about what spec we wanted for Scorpio, we were very clear we wanted developers to take their Xbox One engines and render them in native, true 4K. That was why we picked the number, that's why we have the memory bandwidth we have, that's why we have the teraflops we have, because it's what we heard from game developers was required to achieve native 4K."

Det är i en intervju med Eurogamer som Penello delar med sig av åsikterna. Han trycker förstås hårt på kraften i Scorpio-konsolen och använder teraflops (mått över hur kraftig en konsol eller dator är) för att stärka sina argument. Playstation 4 Pro har 4,2 teraflops, vilket Penello hävdar är för lite för att klara äkta 4K. Xbox Scorpio har som jämförelse 6 teraflops.

Läs hela intervjun för mer åsikter från Penello och information om Xbox Scorpio.