Tänk dig en värld där #Commander Keen fått stå modell för #Doom, om John Carmack hade nöjt sig med att paketera helvetesresan som en hederlig gammal 2D-plattformare. Det hade kunnat se ut som #Butcher.

Det rör sig om ett blixtsnabbt och ultravåldsamt stycke action, där din intrikata uppgift är att slakta allt som är oförskämt nog att röra sig. Beskrivningen avslöjar #Id-kopplingar som motorsåg, hagelbrakare och railgun, och premiär är det tänkt att bli under hösten till Windows, Mac och Linux. Ett moln på den annars vackert blodfärgade himlen är att multiplayer saknas.

Så här låter säljsnacket:

[ul]
[li]Ultra-violent uncompromising carnage in the spirit of Doom and Quake (chainsaw included)[/li]

[li]Skill-based gameplay mechanics[/li]

[li]Release your inner artist, paint the walls with (permanent) blood (up to 4 million pixels available to be painted per level)[/li]

[li]Use the environment (saws, hooks, lava pits, animals and other) to brutally dispose of your enemies[/li]

[li]Choose from an array of weapons (featuring classics like chainsaw, railgun and the deadly grenade launcher)[/li]

[li]Adorn more than 20 levels with the insides of your enemies[/li]

[li]Soak in the dark atmosphere reinforced by a wicked, heavy soundtrack (while you kick corpses around)[/li]

[li]Die painfully: melt in lava, become piranha food, get crushed by heavy doors... and more!

[/li]
[/ul]

Och här har du trailern: