Analysföretaget ICO Partners har kikat på statistik kring spelinriktade projekt på Kickstarter. Efter att ha luskat i siffrorna kom de fram till att allt mindre pengar investerats i spel under första halvan av 2016, jämfört med samma period förra året. Under de första sex månaderna av 2016 gick 8,2 miljoner dollar in i spelprojekt – samma period 2015 var summan 20 miljoner dollar.

Anledningarna till tappet kan vara många, och ICO har några tänkbara förklaringar. De nämner till exempel avsaknaden av riktigt stora projekt. Under 2015 såg vi mastodonter som #Shenmue 3 och #Bloodstained: Ritual of the Night, vilket onekligen påverkade den totala summan investerade slantar.

En annan anledning till de minskade summorna kan vara att utvecklarna söker sig till andra tjänster. Till exempel #Psychonauts 2 som samlade in 3,8 miljoner dollar via Fig.

Trots att summorna på Kickstarter hittills är mindre i år så är det ungefär samma mängd spel som finansierats, vilket innebär att det helt enkelt är billigare spel som lyckas kittla konsumenternas intresse. Man kan tänka sig att folk helt enkelt börjat tröttna på projekt med stor budget där man får vänta i många år på slutprodukten. #Mighty No. 9 kan vara ett exempel på en sådan kampanj där utvecklingen varit kantad av problem och förseningar, och där slutprodukten visat sig vara högst medelmåttig.

Läs mer hos Polygon.