Bethesda inledde sin överlag starka presskonferens med att visa en animerad trailer för ett nytt #Quake, vilket fick en gammal fps-räv som undertecknad att le med hela ansiktet. Med ett nytt Unreal Tournament, de otaliga moba-pangarna och indieprojekt som #Reflex känns det som att vi kan vara på väg in i en ny guldålder för onlinepangare. Men, dessa rader i beskrivningen av spelet gör oss oroliga.

In development at franchise-founding id Software, in conjunction with Saber Interactive, Quake Champions will deliver the mythos of the first Quake with the groundbreaking multiplayer mayhem of Quake III Arena. The game will also introduce a major new feature to the franchise – Champions – a roster of fierce warriors, each with unique attributes and abilities, which enable players to compete in their own distinctive style.

Om detta innebär att de valt samma designfilosofi som #Overwatch skulle spelet lika gärna kunna heta något annat. Om de verkligen ville göra ett modernt Quake, och basera det på #Quake III Arena, är det helt fel väg att gå. Det var något vi störde oss mest på i Doom - med så snäva roller inom laget är det svårt för den enskilda spelaren att verkligen glänsa. För oss handlar Quake om snabbhet, rappa vapenbyten och pickup-tajming. Kort sagt, vi är oroliga.