VAD ÄR OCULUS RIFT?
Rift är ett rörelsekänsligt virtual reality-headset för pc-datorer. Det byggs av #Oculus VR, ett företag som grundades av bl.a. Palmer Luckey och Brendan Iribe i Kalifornien 2012. Sedan mars 2014 ägs Oculus VR av #Facebook, som betalade 2 miljarder dollar för företaget.
Idén till Rift föddes av VR-entusiasten Palmer Luckey, som 18 år gammal byggde en första prototyp i sina föräldrars garage år 2011. Han var frustrerad över de befintliga VR-headsettens brister (dålig kontrast, fördröjningar, låg field of view), och målet var att ta fram en bättre version.
I augusti 2012 startades en Kickstarter-kampanj för att finansiera Rift. Målet – 250 000 dollar – nåddes på några timmar, och insamlingen stannade på 2,4 miljoner dollar. Två utvecklarversioner och ett par uppdateringar av dem har lanserats, och den 6 januari 2016 stod det till slut klart att konsumentversionen släpps i mars. Under andra halvan av 2016 släpps också kontrollerna Oculus Touch. Det var tidigare tänkt att lansera dem under våren.
VAD KOSTAR EN RIFT?
Rift kostar 699 euro (ca 6 500 kr) i Sverige och Europa, inklusive moms och skatter. Frakt tillkommer, för FZ:s del blev fakten 44 euro. Totalt betalar vi 6 860 kr för en Rift och frakten.
I USA kostar Rift 599 dollar, men till skillnad från EU-priset tillkommer skatter och avgifter.
De som köpte den första development-versionen av Rift genom Kickstarter-insamlingen får konsumentversionen gratis.
NÄR KAN JAG KÖPA DEN?
Rift släpps den 28 mars. Du kan förhandsboka den nu, men den blev snabbt fullbokad så i nuläget är maj beräknad leveransmånad.
VAR KÖPER JAG MIN RIFT?
VAD FÅR JAG FÖR PENGARNA?
Ett Rift-headset
En Xbox One-handkontroll
Ett headset (hörlurar och mikrofon)
En tracking-sensor
Oculus Remote, en fjärrkontroll för enkel navigering med Rift på huvudet.
Spelen #EVE: Valkyrie (om du förhandsbokar) och #i[iLucky's Tale[/i]"]
FINNS DET NÅGRA SPEL DÅ?
Ja, eller det är i alla fall på gång. "Dussintals fullstora AAA-spel" ska enligt Oculus vara under utveckling och innan 2016 är slut ska det finnas "fler än 100 titlar tillgängliga", däribland #Minecraft. Wikipedia har en diger lista.
Det går att, med mer eller mindre stor framgång, köra en del spel utan officiellt Rift-stöd i VR, detta med hjälp av tredjepartsmjukvara.
VILKEN HÅRDVARA SITTER I RIFT?
Display: 2 st VR-anpassade OLED-displayer med upplösning på 2160x1200 (1080x1200 per öga), och uppdateringsfrekvens på 90 hz för varje skärm.
Field of view: ca 110 grader
Sensorer: accelerometer, gyroskop, magnetometer, extern tracking-sensor
Anslutningar: Kräver HDMI 1.3-output, 3 st USB 3.0-portar och 1 USB 2.0-port
Ljud: Inbyggda hörlurar och mikrofon. 3D-audio
Input: Xbox One-kontroll (medöljer), Oculus Touch (separat styrenhet, säljstart i höst)
Enligt Oculus kräver Rift att ca 400 miljoner shadeade pixlar per sekund renderas, vilket i sin tur kräver en tre gånger kraftigare grafikprocessor än vad som krävs för att rendera 1080p-upplösning.
VAD BEHÖVER JAG FÖR DATOR?
Grafik: #Nvidia Geforce GTX 970 / #AMD Radeon R9 290 eller bättre
CPU: Intel i5-4590 eller bättre
RAM: minst 8 GB internminne
HDMI: HDMI 1.3-videoutgång
USB: 3 st USB 3.0-portar + 1 USB 2.0-port
OS: Windows 7 (64 bitar, SP1) eller nyare
Det här är alltså minimumkraven, och ingen garanti för att kunna köra alla spel i full upplösning och silkeslent flyt. Exempelvis #Elite: Dangerous har brutala systemkrav för att funka i VR.
Det finns ett officiellt program (eller app, om du talar nydata) som testar om din dator klarar Rift.
Oculus samarbetar med flera datormärken som säljer Oculus Rift-certifierade datorer. Priserna börjar på 999 dollar, vilket i Sverige torde motsvara ca 10 000 kr. Totalpriset för dator och Rift (exklusive skärm och annan kringutrustning) landar då i trakterna av 17 000 kr.
VILKA ALTERNATIV FINNS?
Playstation VR.
Ett PS4-exklusivt VR-headset som ska lanseras under årets första halva. Har OLED-skärm med upplösningen 1920x1080 (960x1080 per öga) och maxupplösning på 120 hz och en FOV på 100 grader. Andra funktioner är stereoskopisk 3D, headtracking modell 6DoF och tv-output. Pris okänt.
HTC Vive Pre.
Ett samarbete mellan mobiltillverkaren #HTC och Valve. Vive skiljer sig från övriga VR-headsets genom att vara byggd så att spelaren ska kunna gå runt i rummet. Har ungefär samma hårdvaruspecifikationer som Rift. Släpps i april 2016, pris okänt.
StarVR.
Ett VR-koncept från svenska #Starbreeze som ännu är i sin linda, men har betydligt kraftigare hårdvara. StarVR har dubbla 5,5-tumsskärmar med upplösningen 5220x1440 pixlar och nästan dubbelt så bred field of view jämfört med Rift och Vive. Inget releasedatum än, men sannolikt ligger den några år framåt i tiden. Pris okänt, förstås.