#EA har anklagats för mycket genom åren, inte minst för att mjölka spelarna på pengar med kostsamt DLC-material. Men en sak kan de inte beskyllas för – att släppa visuellt förbättrade nyutgåvor av gamla spel.

Trots att EA sitter på en produktkatalog andra företag hade gett högra lilltån för, släpper man inga HD-utgåvor av sina gamla titlar. Peter Moore, EA:s operativa chef, säger i en intervju med IGN att HD-nyutgåvor "känns som att släppa saker för att man har slut på idéer".

Moore menar att EA inte har tid att göra remakes, men att han förstår att andra företag gör det för att tjäna pengar.

– För många företag är remakes ett sätt att säkra intäkter. Det är en delkostnad, du har ett färdigt varumärke du kan remastra, och det är jättebra. Vi gör inte det här. Jag tror inte det någonsin varit vår kultur.

Han missar förstås inte chansen att klappa sitt eget företag i ryggen (och ge belackare bete att leta motargument):

– Vi är ett företag som gillar att gå framåt.

Moore har också ett par åsikter om det här med bakåtkompabilitet. Xbox One blir som bekant bakåtkompatibel i november, då omkring 100 Xbox 360-titlar går att spela på One. Men Moore ger inte mycket för #Microsofts satsning:

– Förr i tiden var bakåtkompabilitet ett sätt att övertyga mamma om att köpa den nya konsolen – inte för att du någonsin skulle använda det. När du väl fått det? De sakerna hamnade i byrålådan, eller på Ebay.