Studion Overkill har introducerat möjligheten att köpa sig till gameplay-fördelar i populära team-shootern Payday 2, rapporterar Eurogamer.

Detta har lett till ett ramaskrik i communityt, som anser att systemet att med reda pengar köpa slumpmässig loot som påverkar gameplay är totalt förkastlig. Kanske främst eftersom utvecklarna uttryckligen lovat att inte införa ett slikt system.

För två år sedan sa Overkill-producenten Almir Listo att "Payday 2 kommer inte att innehålla några som helst mikrotransaktioner (och skäms på dig om du trodde något annat!"

Samma år sa även David Goldfarb att man aldrig skulle överväga liknande system:

"Nej. Nej, Herregud nej. Aldrig. Nej."

Nu har man dock gjort en kovändning, och föremål kan säljas och köpas över Steams Community market. Detta kan liknas vid att köpa fördelar ingame, via mikrotransaktioner.

Vad tycker ni, har Overkill gjort bort sig eller står det ett företag fritt att utnyttja vilka betalmodeller som helst? Diskutera!