När lilla utvecklaren #Flying Wild Hog bestämde sig för att väcka liv i #3D Realms charmiga gamla #Shadow Warrior från 1997 så lyckades de alldeles utmärkt med tonträffen. Huvudpersonen Lo Wang var fånigt underhållande med sina evinnerliga penisskämt. Det var också tillfredsställande köttigt att hacka demoner i bitar med svärdet. Däremot var bandesignen trist och spelet fullt av utfyllnad, så det levde aldrig riktigt upp till sin potential.

Benmassage.

Utvecklarna har lyssnat på kritiken och bestämt sig för att endast det bästa är gott nog för deras favorit-Wang. #Shadow Warrior 2 vrider upp reglagen till elva och erbjuder en imponerande uppsättning förbättringar.

Alla är Wang

Den mest spännande nyheten är att kampanjen nu kan spelas med tre goda vänner – eller fiender, om man så vill. Jag dömer ingen hur de väljer att leva sina liv och spela sina spel. Co-op för fyra spelare är så klart en väldigt välkommen sak, särskilt i ett spel som så till fullo vill omfamna lekfullt, slafsigt actionkaos.

En fyndig detalj är att alla spelare ser sig själva som Lo Wang, och sina kompanjoner som identitetslösa ninja-hjälpredor. Det känns väldigt logiskt, inte minst med tanke på Wangs ganska omedvetna, självcentrerade personlighet. Alla vill vara Wang, och Wang är alltid universums mittpunkt.

När utvecklarna visar upp spelet märker jag direkt att rörelseschemat utökats rejält. Där förra spelet kunde kännas begränsat och ganska trögt så kan Wang och hans Wang-vänner nu dubbelhoppa, kasta sig framåt i luften och röra sig smidigare i största allmänhet. Att hoppa fram över taken och planera sitt anfall på demonerna som strosar aningslösa nedanför ser riktigt underhållande ut, och borde medföra betydligt friare strider.

Färgblinda med problem att se rött kommer ha svårare att förstå PEGI-märkningen.

Även grafiskt är det förbättrat. Detaljrikedomen är högre, miljöerna badar i effektiva ljuseffekter och estetiken är också skarpare. Eftersom demonvärlden sipprat in i vår verklighet är det en märklig, farlig tillvaro full av (mar)drömska inslag. Slemmiga naga-liknande demoner beväpnade med spjut slingrar längs gatorna och i bakgrunden syns oroväckande tentakelliknande växter.

Lägg till det över 70 vapen som kan användas på 40 olika fiendetyper och vi har något som borde erbjuda mycket större omväxling än tidigare.

Wang går dit han vill

Den trånga, enformiga bandesignen var en av föregångarens tydligaste brister. Wang behöver svängrum. Han behöver frihet. I Shadow Warrior 2 bjuds vi således på en öppen bandesign med procedurellt genererade miljöer. De är alltså handskapade, men enskilda delar i miljön kan se olika ut varje gång du spelar. Ena gången kanske du stöter på en kyrkogård, och en annan gång ligger ett tempel på samma plats.

Att kunna ta sig an fiender lite som man själv vill känns logiskt med tanke på det stora utbudet av vapen, attacker och färdigheter att roa sig med. Det ska vara roligt att leka med Wang, trots allt.

Shadow Warrior 2 vill fokusera på gammal hederlig dumkul underhållning. På den korta visningen hinner Wang klämma ur sig en handfull snoppskämt, hacka ner en mindre hord av fiender och visa upp en inte obetydlig del av sin nya arsenal.

För cool för skolan

Istället för att hålla på med erfarenhetspoäng så är uppgraderingar numera lootbaserade. Du kan till exempel plocka upp en uppgradering som ger dual wield – som du kan stoppa in i vilket vapen du vill. Vill du ha dubbla Uzis, som i det gamla 90-talsoriginalet? Inga problem.

Om du lägger vantarna på en uppgradering som ger isbaserad skada så fungerar så klart även det med vilket vapen som helst – vill du ha en iskall pilbåge som fryser fiender så att du sedan kan krossa dem i små bitar så kan du få det. All den valfrihet vi inte hade i förra spelet tycks finnas här.

Monsterdesignern har just testat sin livs första quad-espresso.

Det är nästan som om Wang kompenserar för något. Han är så överdrivet cool i allt han gör. Bara kolla in sättet karln laddar om sitt hagelgevär. De vapen jag får ser varierar kraftigt. Från nämnda pilbåge och hagelgevär till ett märkligt dödskalleutsmyckat maskingevär och läckert designade revolvrar med demonmotiv.

Framför allt så kan du nu ha dubbla svärd för extra många avhackade lemmar. Som alla vet är två svärd dubbelt så bra som ett. Shadow Warrior 2 har utan tvekan potential att överträffa sin föregångare med råge.

Eller som Lo Wang själv uttrycker det: ”Who’s ready for a little Wang? I’m sorry, it only comes in large”.