Många är vi som ser fram emot nästa del i den postapokalyptiska saga som är Fallout. Jag har följt serien sedan allra första början men har ännu inte tröttnat på att vandra runt bland radioaktivt bråte och jätteskorpioner. Mycket tyder på att #Fallout 4 blir mer av samma av det som #Fallout 3 och #Fallout: New Vegas bjöd på – fast nu med jetpacks. Och det låter väl rimligt. Här är några saker vi hoppas på, och några vi gärna slipper.

[center]Förhoppningar[/center]

1. Fiendevariation. Hur trevligt det än är med supermutanter och jätteskorpioner så hoppas vi så klart på lite nya fiender bland alla bekanta monsteransikten. #Bethesda får gärna hitta på något helt nytt och överraska.

2. Vettiga laservapen. Laservapen har nästan alltid varit skräp i #i[iFallout"][/i]-spelen. De tyngre plasmavapnen har ibland varit effektiva, men nog vore det trevligt att faktiskt ha en anledning att zappa lite gammal hederliga laserstrålar också?

3. Porrstjärna. I #i[iFallout 2"][/i] kunde du, med hjälp av lite karisma och mycket droger, bli en porrstjärna. Det förde inte mycket gott med sig, förvisso. Du blev ökänd bland folk, och alla följeslagare övergav dig i skam. Dags för en ny chans till ära och berömmelse bland postapokalypsens snuskhumrar?

4. Kompetenta kompanjoner. Att ha med sig kompanjoner i Fallout-spelen har ofta mest handlat om att ha med sig ett par extra måltavlor. Deras AI har inte direkt briljerat. Förhoppningsvis kan gamle trofaste Dogmeat bli människans bäste vän på riktigt den här gången.

5. Total omoral. Friheten att vara världens största skitstövel har alltid varit väldigt passande för den sortens kolsvart galghumoristiska värld som Fallout-spelen målar upp. I Fallout 3 kunde man spränga en hel stad med en atombomb. Mer av den varan, tack.

[center]Farhågor[/center]

1. Obalanserat flygande. Förhoppningsvis innebär inte möjligheten att flyga med jetpacks och helikoptrar att vi blir halvt odödliga (svävandes ovanför allas huvuden och strösslar granater omkring oss från säkert avstånd). Ett snabbt sätt att ta sig fram fågelvägen kan också förta lite av känslan av att utforska ödelandet till fots.

2. För många bekanta inslag. Risken med en så långvarig och populär serie är alltid att den stelnar och blir allt för familjär. Där allt handlar om att tillfredsställa fansen genom att inkludera populära inslag från tidigare spel, men utan att tillföra mycket nytt. Fallouts styrka ligger i utforskandet av ödelandet, och då måste där finnas överraskningar.

3. Spökstäder. Att man nu ska kunna bygga inte bara hus utan hela byar om man så vill, är förvisso lovande. Men det finns också en gnagande oro att det bara blir tomma kulisser som helt saknar vettig poäng i spelet. Att bygga upp en spökstad som sedan står och förfaller känns inte så givande.

4. Trist intrig. Fallout 3 gjorde mycket rätt, men det hade också ett ganska stelt manus. I alla fall vad gäller huvuduppdraget. Det fanns gott om intressanta små sidoberättelser att upptäcka, men berättelsen om Liam Neesons försvinnande var inte särskilt spännande.

5. Livlösa NPC:er. De där livlösa, stirrande uncanny valley-blickarna som hängt med i Bethesdas rollspel gör det ibland lite svårt att relatera till karaktärerna. Även om röstskådespeleriet är bra och dialogen är välskriven så förtar det lite när karaktärsmodellen ser likstel ut.

Håller du med vår lista? Vilka saker skulle du vilja lägga till bland förhoppningarna och farhågorna? Dela med dig av dina åsikter i kommentarerna nedanför!