Creative Assemblys Warhammer-team har visserligen fortfarande lång väg att gå innan arbetet färdigställts, och mycket kan självklart gå fel innan dess. Men låt oss för ett ögonblick skjuta åt sidan allt vad buggfyllda lanseringar heter och lista våra fem främsta förhoppningar och fem allra största farhågor inför Total War: Warhammer.

Förhoppningar

  1. Kraftfulla hjältar! Hur bra en general än varit i tidigare Total War-spel har vi alltid tvekat inför att använda dem i strid. En oturligt viftad högaffel skulle ju trots allt kunna innebära kaos för hela kungariket. Så låt inte några fega adelsmän leda våra arméer – Warhammers generaler är hjältar!

  1. Detaljerade landskap. Warhammers värld är rikligt detaljerad och utförligt beskriven, och vi kan inte tänka oss något större antiklimax än att se två brukligt extravaganta arméer slåss på ett platt, ointressant slagfält. Fyll världen med ruiner, underlig arkitektur och intressanta landskap.

  1. Humor. Trots deras mörker har både Warhammer 40 000 och Warhammer Fantasy alltid haft ett hjärta av guld, och aldrig har det synts tydligare än i de underbart galna Greenskins. Squigs, svampätande goblins (kannibalism?) och ”Waaagh!” måste bara med!

  1. Händelser på strategikartan. Creative Assembly har redan tagit några steg i denna riktning, men vi vill att spelvärlden i Total War: Warhammer ska kännas levande på riktigt. Vi bryr oss inte om att det dykt upp en handelsman vid våra slottsmurar, men att en drake plötsligt härjar på landsbygden – det kallar vi spännande.

  1. Riskabel magi. Magin i Warhammer kan vara förödande – både för dig själv och dina motståndare! Creative Assembly måste därför hitta den perfekta balansen mellan magi som är tillräckligt kraftig för att den ska kännas alldeles lagom episk, och tillräckligt kostsam för att inte bli vardagsmat.

Farhågor

  1. För få fraktioner. Det är visserligen lång tid kvar till spelet släpps (vi vet ju inte ens när), men med för få fraktioner att välja mellan kommer Warhammers stora och varierade värld knappt märkas av. Vi hoppas innerligt att Creative Assembly väljer att tillkännage fler inom kort.

  1. Snarlika raser. Om orcher tar över städer, rekryterar soldater och samlar skatter som vilka människor som helst och de odöda påverkas av stridsvilja, då har något gått fel. Varje lag måste få kännas lika unikt som det ser ut, annars kan det, som man säger, kvitta.

  1. Inkompetent AI. Det bör knappast komma som någon överraskning. Creative Assembly har trots allt aldrig riktigt fått kläm på datormotståndarna i sin Total War-serie. Total War: Attila var visserligen bäst hittills, och man kan tycka att orcher inte bör vara särskilt svåra att programmera, men med flygande enheter, magier, hjältar och en hel massa annat nytt att programmera finns det skäl att oroa sig.

  2. Malplacerad diplomati. Warhammer är, som sitt namn antyder, inte alltför fokuserat på diplomatiska lösningar. De har självklart sin plats, men att Greenskins skulle be dvärgar om fred när kriget ser lite mörkt ut? Inte en chans! Vi vet inte hur det bäst bör lösas, men lösas måste det! Kanske annammar man systemet med bonus-agg som vissa fraktioner hyser mot varandra. Som en sorts försäkring mot att det blir fred för enkelt. fast å andra sidan, Total War har alltid handlat om möjligheten att skriva om historien, så det kanske funkar här också.

  3. En buggfylld lansering. Vi sade att vi skulle skjuta det åt sidan, men det går liksom inte. Total War: Attila var i dugligt skick vid lanseringen, men det lär dröja ett tag för Total War-serien att återfå allmänhetens förtroende efter den lanseringskatastrof som var Total War: Rome II. Vi vill inte låta ett par buggar förstöra ett av våra allra mest efterlängtade spel!

Självklart vill vi veta mycket mer, och E3 kan därför inte komma snart nog. Total War: Warhammer kan vara den nystart serien behöver, och vi väntar självklart ivrigt – dock utan fingret på förhandsbokningsknappen.

Vad tycker ni själva? Vad önskar ni er från Total War: Warhammer, och vad är ni mest rädda för?