Ron Gilbert var en av de drivande kreatörerna bakom bland annat de första #Monkey Island-spelen, #Maniac Mansion och #Day of the Tentacle. När det gäller peka och klicka är han en veteran, och att han tycker att genrens storhet ligger i det förflutna är ingen hemlighet; redan för två år sen drömde han om att göra ett nytt Monkey Island med retrografik och svåra pussel.

Många tycks dela hans åsikter. Tack vare en väldigt framgångsrik Kickstarter-kampanj utvecklar han numera #Thimbleweed Park som ser ut ganska exakt som Maniac Mansion som släpptes i slutet av 80-talet. I en intervju med Gamesradar förklarar han lite kring sin designfilosofi:

– Klassiska peka och klicka-spel handlade egentligen om pusslen. Vi vill tillbaka dit. Pussel driver allting och det känns som att moderna spel i genren tenderar att gå vilse i handlingen.

Han fortsätter att förklara sin kärlek till det verbsystem som präglade de tidiga spelen i genren. Systemet finns därför med i Thimbleweed Park, som dessutom ska bli ett riktigt svårt spel med många kluriga pussel. De som föredrar att inte köra fast på sinnesjuka tankenötter har dock inget att frukta – spelet kommer också med ett "easy mode".