Senast vi skrev någonting om #Wildstar var i slutet av juli, då pvp-uppdateringen Sabotage var på väg in i mmo-spelet. Det kom att bli den sista uppdateringen som släpptes under parollen "en uppdatering i månaden!". Syftet var att rättfärdiga månadskostnaden, men sedan dess har konceptet skrotats för att istället tillhandahålla uppdateringar var tredje månad.

Detta har fått folk att ifrågasätta betalningsmodellen, och i kombination med buggar, skralt material för casual-publiken och obalanserad svårighetsgrad har många lämnat planeten Nexus. Många tongivande personer har även lämnat företaget, däribland game design producer Stephan Frost som varit ett ansikte utåt och gjort röster till spelet och dess humoristiska trailers. Studiochefen Jeremy Gaffney har klivit ner från sin position och är numera konsult.

Det ser med andra ord rätt dystert ut, men #Carbine står inte passiva och tittar på när avföringen träffar fläkten. I en intervju med mmorpg.com berättar Mike Donatelli och Chad Moore om framtiden för spelet, och ytterligare information går att läsa i ett nytt state of the game-inlägg på det officiella forumet.

I korthet går förändringarna ut på att stampa ihjäl alla buggar och ge mer material till spelare som inte orkar köra svårt gruppmaterial som tar hela kvällen att ta sig igenom. Pvp ska justeras, liksom nybörjarupplevelsen, rune-systemet och hur mycket guld man tjänar. Så kallade mega servers är på väg, som slår ihop många servrar och förhoppningsvis löser befolkningsproblemet.

Uppdateringen ska landa någon gång i november, samma månad som #World of Warcraft: Warlords of Draenor slår upp portarna. Vad tror ni, blir #Blizzard en för tuff konkurrent för ett Wildstar som har mycket trassel att reda ut? Eller spelar motståndarna ingen roll?

Vad tycker ni om Wildstar i övrigt? Tillhör ni de som lämnat spelet åt sitt öde, eller är ni kvar och har roligt i Carbines värld? Hur allvarliga är problemen egentligen? Dyk ner bland kommentarerna och berätta vad du tycker om det färgglada mmo-spelet!