Om du hade frågat #Ubisoft för ett år sedan hur bra #Watch Dogs skulle bli hade svaret troligtvis blivit något i stil med: "Guds gåva till människan". Hype, du vet. Men fyra månader efter releasen är #Ubisoft Montreals Lionel Raynaud mer nyanserad. Faktum är att han liknar spelets mottagande med en annan Ubi-titel.

– Mottagandet har faktiskt varit rätt likt det som #Assassin's Creed fick. Det första togs inte emot alltför väl, och det var rättvist, berättar han för CVG.

Original-Assassin's Creed byggde upp en enorm hype men i slutändan gick mycket av spelet ut på att sitta på bänkar. Om och om igen. Då vet du att något är fel. Men i och med #tvåan och, i synnerhet, #Assassin's Creed: Brotherhood infriades till sist potentialen. Kan Watch Dogs gå ett liknande öde till mötes? Lionel Raynaud hoppas det. Han tror på framtiden och på att göra Watch Dogs till ett varumärke.

– Det är samma grej med Watch Dogs: det var svårt att hitta rätt nivå för alla moment, vilket är anledningen till varför vi behövde mer tid.

#Watch Dogs 2 är redan under utveckling. Bara två veckor efter att ettan släpptes förkunnade Ubisoft-vd:n Yves Guillemot att vi får en uppföljare. Om denna blir vad Assassin's Creed II blev för originalet återstår att se. Raynaud lovar att de inte bara ska försöka nå kärnidéns fulla potential utan också leva upp till originalets allra första – och knäckande – E3-demo från 2012.