Fyra år efter att #Rockstars westernmästerverk #Red Dead Redemption hade premiär har vi varken sett en pc-version eller hört något officiellt om en uppföljare. Men med stor sannolikhet väntar en fortsättning (#Red Dead 3?) på de två Red Dead-spelen (japp, (#Red Dead Revolver var först ut).

När #Take-Two-chefen Strauss Zelnick nyligen talade på en branschkonferens förklarade han att företagets strategi dels är att satsa på kvalitet, dels att vissa serier närmast är permanenta, skriver Gamespot. Till de senare räknas Red Dead, men även Grand Theft Auto och Borderlands.

– Jag är ganska säker på vilka serier jag kan lova är permanenta, sa Zelnick. GTA är uppenbart ett permanent varumärke så länge vi levererar den här fantastiska kvalitén. Det verkar ganska uppenbart att Red Dead är ett permanent varumärke (åter med samma förbehåll), eller Borderlands, till exempel, och NBA och andra.

Zelnick berättar att Take-Twos strategi sedan 2007 varit att satsa på kvalitet, att lansera ett högkvalitatitvt varumärke per år snarare än att ösa ut spel med förhoppningen att den breda massan köper tillräckligt många exemplar. Och man tänker fortsätta på den vägen så länge varumärkena behåller sin lyster.

Red Dead Revolver släpptes till PS2 och original-Xboxen 2004. Red Dead Redemption följde sex år senare, då till Xbox 360 och PS3.

Så, Red Dead 3 till Xbox One och PS4 om två år...?