Trots stadig ökning av den digitala spelförsäljningen föredrar tre av fyra USA-gamers att handla sina spel på skiva. Men i Sverige och Norden ser situationen radikalt annorlunda ut – en majoritet handlar sina spel via digitala butiker som Steam, Gamersgate och GOG.

Vi la in en undersökning i ovanstående nyhet, där ni FZ-läsare svarade om ni handlar spel digitalt eller i butik. Resultatet ser du nedan: av nästan 1000 svarande säger 69 procent sig föredra det digitala alternativet.

Liknande smak visar den utförliga rapporten Nordic Game Sales som #Dataspelsbranschen publicerade i april. Rapporten redovisar både traditionell och digital spelförsäljning i Norden och dess respektive länder, och siffrorna visar att digital försäljning står för hela 67 % av den nordiska spelförsäljningen.

Pär Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, kommenterar den digitala framgången.

– Det var ännu mer än vad vi hade räknat med. Det har skett en stor förändring i spelvärlden de senaste åren, spel för mobiltelefoner, sociala medier och online-spel har kommit väldigt snabbt, inte minst för att de gör spel tillgängliga för nya publikgrupper. Samtidigt sätter de nya konsolerna (Playstation 4 och Xbox One) försäljningsrekord, med dem kan spela både spel på skiva och via nätet.

Samtidigt visar siffrorna att de digitala inkomsterna kommer från mycket mer än bara spelförsäljning till pc och spelkonsoler. Mobiler, t.ex., står för 31 procent av intäkterna, och "gratis"-mmo för 20 procent. Och traditionella återförsäljare står fortfarande för stora delar av spelförsäljningen, enligt Dataspelsbranschen är de fortfarande "den enskilt största försäljningskanalen". Men digitalhandeln gillas alltså av fler och fler.