Som du troligtvis har märkt är Unreal Tournament (UT) ett 3d-spel. Detta innebär att du måste ha en dator som klarar spelet för att kunna spela ordentligt. Du är ingen bra soldat om datorn hackar så fort du börjar skjuta. En annan sak som vi inte kan hjälpa dig med är dina reflexer och din reaktionstid. Visserligen blir dessa två faktorer bättre och bättre ju mer man spelar, men det krävs rätt mycket av dessa redan innan du börjar. Med andra ord, när du spelar, försök att ha det lugnt omkring dig, ordentligt med ljus så inte ögonen blir trötta och ingen som stör dig. Men, nu vill du säkert att vi ska skippa larvet om datorrummet och gå på med vad som du verkligen vill veta. Det är just precis vad vi ska göra nu.

För att kunna behärska ett spel som innehåller vapen så måste du veta hur dessa vapen fungerar, och hur de bör användas. En genomgång passar alltså rätt bra.

Translocator

Egentligen inte ett vapen, utan mer en transportdosa. Kasta iväg en liten skiva med primärskjutknappen och teleportera dit skivan hamnar med sekundarskjutknappen. Du kan också kasta skivan på en motståndare och telefragga honom, det vill säga att du hamnar inuti hans kropp och på så sätt dödar du honom.

Impact Hammer

Det här är ett maffigt vapen när du inte har någon ammunition. Håll in skjutknappen för att vapnet ska laddas och släpp när du kommer i närheten av en motståndare. Mycket effektivt. Akta dig bara för att skjuta i väggen, då du sannolikt dör själv istället.

Enforcer

Standardpistolen. Om du dödar en motståndare kan du plocka upp hans pistol också, så att du får två stycken samtidigt. Primärskjutknappen gör att du skjuter rätt långsamt fast pricksäkert. Sekundärskjutknappen avlossar fler skott på mindre tid, men inte lika pricksäkert. Grundregeln är att skjuta långsamt på långt håll, och snabbt på nära håll.

Shock Rifle

Prickskjutarvapnet nummer 1. Avlossar en energimängd som är framme i samma ögonblick som du skjuter. Laddar dock om rätt så långsamt. Kan du behärska detta vapen så kommer du vara en mycket bra UT-spelare. Tänk dock på att det ibland, beroende på fiendens rustningsmängd, kommer att behövas flera skott för att ta kål på honom. Sekundärtypen av skott är en långsam stor blå boll. Skjut iväg en sådan boll, och träffa den med ett primärskott när den är precis vid motståndaren för att bollen ska explodera och ge motståndaren ordentligt med skada.

Pulse Gun

Skjuter du med primärknappen så kommer det en massa små gröna bollar, som tyvärr inte har någon "splashdamage", utan bara skadar det som de träffar. Använd sekundärtypen av skott för att skapa ett slags lasersvärd, som gör otroligt mycket skada på de spelare du träffar, men som tyvärr också käkar upp den mesta av din ammunition.

Minigun

Minigun är en ordentligt stor och fet kulspruta, som drar mer ammunition än ett får käkar gräs. Primärtypen av avfyring verkar med rätt så stor precision, samtidigt som sekundärtypen bara skjuter med hälften så stor precision men med dubbelt så stor hastighet. Precis som med pistolerna så ska du skjuta med det snabba sättet på nära håll, och med primärtypen på lite längre avstånd.

Rocket Launcher

När du fått tag på den här godingen så brukar det oftast bli fler spelare som faller framför dina fötter. Håll in primärskjutknappen för att ladda upp till sex stycken raketer som skjuts när de är färdigladdade. Om du inte vill ladda så många, är det bara att släppa när du har lust, vill du bara skjuta en enstaka raket så trycker du bara en gång på knappen. Sekundärskjutknappen gör samma sak, bara att du använder raketerna som studsande granater istället. Vilket som ska användas beror på tillfället, men om en fiende står i något mörkt skrymsle så kanske en granat är att föredra.

Din omgivning

Nu vet du lite om hur din arsenal av vapen fungerar. Men för att kunna spela ordentligt så måste du också veta vad banan går ut på, och eftersom det finns flera olika spelstilar i UT så ska vi ta och gå igenom några av dem.

Deathmatch

Rätt så enkelt att förstå. Skjut på allt som rör sig, den som dödar mest och bäst vinner. Behövs egentligen ingen större förklaring.

Team Deathmatch

Nästan samma sak som ovanstående, förutom att här kör man i lag istället. Samarbeta med dina medspelare, lyssna på deras röstkommandon och hjälp dem när det behövs. Att gå i grupp är att föredra, då man kan hjälpa varandra. Kom också ihåg att när du spelar mot bottar så får du ge dem order, inte tvärtom. Att säga "Cover me" gör att bottarna följer efter dig när de ser dig.

InstaGib Deathmatch

Det här är vanlig deathmatch, fast man bara har ett vapen, vilket dödar med ett enda skott. Den som är pricksäkrast vinner helt enkelt. För att bli bra i detta så gäller det att träna, träna, träna och träna. Gärna mot bottar, men också mycket över Internet. Övning är grunden till färdighet som det så fint heter.

Domination

Precis som det låter så går det ut på att ta kontroll över ett antal kommandopunkter. Ju längre man håller en kommandopunkt desto mer poäng får man. Värt att komma ihåg är att du bör se till att vakta en kommandopunkt när du tagit kontroll över den, annars kommer snart fienden och snor tillbaka den. Kom ihåg att postera ut dina medspelare och bottar, genom att säga "Hold this position" så att de står kvar där de är.

Capture The Flag

Ett multiplayerspel utan CTF skulle helt enkelt inte bli lika populärt som med, så därför har GT Interactive helt enkelt varit tvungna att ta med det. Det går ut på att man i två lag ska ta motståndarens flagga som såklart ligger i dennes bas, och ta med sig flaggan tvärs över hela kartan och gå över sin egen flagga. Men nu tänker du säkert att det är väl ingen match, när man hade den där teleportgrejen att använda. Det är väl bara att lägga skivan i sin egen bas, och sen teleportera sig tillbaks när man har flaggan. Inte då. Försöker du teleportera dig med flaggan så blir du faktiskt av med den och så måste du gå tillbaka hela vägen för att hämta den. Så nu vet du det.

Bottar? Vad är det?

Något som är nytt med Unreal Tournament är att det finns inbyggda bottar, vilket innebär att även de som inte är så jätteduktiga på att ladda ner massa filer, installera och hålla på, ändå kan spela mot datorstyrda spelare. Och som vanligt med de inbyggda funktionerna i ett sånt här spel så fungerar de faktiskt bra. Du kan detaljerat ställa in hur du vill att dina bottar ska agera, om de ska hoppa omkring, om de ska campa, eller liknande. Fast det enda man egentligen behöver bry sig om är svårighetsgraden, du kan ställa in dem på allt ifrån enkelt till supersvårt.

Förolämpa motståndaren

Visst känns det bra när man äntligen dödar honom eller henne! Och visst är det underbart att det finns inbyggda funktioner för att förolämpa den du just dödat. Du kan välja mellan att låta datorn automatiskt dela ut röstförolämpningar, genom att använda dig av auto-taunt som finns under inställningsmenyn. Vill du göra det manuellt så kan du ställa in tangenter för detta under Inputfliken i inställningsmenyn. Men sen finns det något ännu skönare. Segergesten. Under Controlsfliken i inställningsmenyn kan du ställa in tangenter för att göra diverse segergester, t.ex en liten segerdans. Kom dock ihåg att motståndaren eller dina medspelare inte ser din segergest om du inte står helt still. Vill du själv se hur det ser ut kan du skriva behindview 1 i konsollen så hamnar kameran bakom spelaren istället för i dennes ögon.

Tips och Trix

Avslutningsvis ska du få en massa tips som kan vara värda att tänka på när du spelar.

  • Ju mer du rör dig, desto svårare är du att träffa.

  • Lär känna banan, lär dig var de olika vapnen finns, och de hemliga dörrarna som ofta leder till energiband.

  • Bråka inte med fel personer. Ser du en person med ett lilaskimrande genomskinligt vapen så innebär detta att han gör dubbelt så mycket skada som dig.

  • Se till att fixa röstkommandon så du kan ge order till dina lagkamrater, och låta dem veta att du uppfattat deras order.

  • Du är chef över dina bottar. Glöm inte bort att ge dem order om hur de ska uppföra sig och var de ska spela. Sätt gärna ut en bot att vakta på någon tråkig med viktig plats så skriker han "Incoming" när det kommer fiender.

  • Eftersom det finns två olika skjutlägen på varje vapen så är det en stor fördel att veta när man ska använda dem.

  • Campa inte. Ingen gillar campare, varken du eller dina medspelare. Föregå hellre med gott exempel.

  • Anfall inte ensam, se till att få med dig några medspelare så blir er attack mycket svårare att slå ner.

Nu har du förhoppningsvis lärt dig en del om Unreal Tournament. Men mycket finns kvar. Ju mer du spelar, desto mer kommer du inse att detta är ett spel som egentligen aldrig tar slut. Det finns hela tiden nya tekniker för att döda sina motståndare, samtidigt som det hela tiden utvecklas olika multiplayermoduler, eller "Mutators" som de kallas. Kom också ihåg att livet på nätet faktiskt inte är rättvist. Det finns alltid personer med snabbare linor och lägre ping, som har det mycket lättare att pricka dig med sina Shock Rifles. Det är bara att bita ihop och låta dem smaka din Minigun istället.

Lycka till!
//FragZone