Den förste som dömdes för att ha piratkopierat och sålt spel i Sverige var en man i södra Sverige för ett antal år sedan. Ronneby Tingsrätt dömde honom till att betala dagsböter, skadestånd och rättegångskostnader till en summa av nästan 180 000 kronor. Där försvann något av hans förtjänst från spelen kan tänkas. Han importerade billiga spel från Singapore som han sedan kopierade i flera exemplar för att sälja vidare för en struntsumma. När polisen slog till hade han, enligt egna uppgifter, bara sålt 150 spel. Det alla kanske inte vet är att det är lika förbjudet att ha piratkopierade spel, även om man inte gjort kopian själv.

Samtidigt är du som köpare inte garanterad ett helt fungerande spel. Många piratkopior på CD som säljs via Internet är obrukbara och de går inte att reklamera. Man missar även support och i många fall instruktioner på ett begripligt språk.

Eftersom problemet bara växer så har flera branschorganisationer bildats runt om i världen genom åren för att ta itu med kopieringen. Den mest kända är den internationella organisationen BSA, Business Software Alliance. BSA jagar konstant efter sajter och personer som sprider warez och har under hösten kört en kampanj där man kan tilldelas en kvarts miljon kronor om man anger en pirat eller ett företag som använder sig av piratkopior. För det är ju så att den säkerligen största olagliga användningen finns på företag som bara betalar för en klient men använder programmet på många datorer. Nyttoprogrammen är ju rejält mycket dyrare än spel och det är här som det verkligt stora summorna går förlorade. Men nu är ju FragZone en sajt där man bara har kul och inte gör någon nytta alls så jag snackar om spel.

De som piratkopierar försvarar sig ofta med att säga att programföretagen ändå tjänar så mycket. Men utvecklingskostnaderna för spel skjuter i höjden, och det är bara storsäljare som lönar sig i längden. Istället för att sänka kostnaderna för spelen ute i handeln, som man önskar, så höjs de - på grund av piratkopieringen, hävdar företagen. Slutligen blir det ett ekorrhjul där folk kopierar, spelen blir dyrare, folk kopierar för att spelen blir dyrare och så vidare. Många anser att spel är en färskvara och äldre titlar som 'redan har betalat sig' borde bli fria från upphovsrätten. Detta kan ju jämföras med musikbranschen där en kompositör måste ha varit död i 70 år innan upphovsrätten för verket tas bort, så den idén är det nog inte många spelutvecklare som köper. Även om ett spel är 3 år gammal så vill ju de som gjort spelet fortfarande ha betalt för sin produkt om folk vill ha den, precis som 60-tals låtar som spelas i radio fortfarande genererar STIM-pengar. Fler och fler spelhus släpper dock vissa gamla klassiker gratis på nätet.

Vad driver en gamer att göra egna kopior? Vi frågade Bengt-Greger*, en helt vanlig kille som piratkopierar för eget bruk:

"Oftast är det av nyfikenhet. Jag kan få ett spel långt innan det finns i butik i Sverige. Man hör talas om ett spel och blir nyfiken på det. När det så dyker upp på skärmen framför en, då väntar man ju inte tills det finns i butik. Men sen är det ju så, att cd-rippar som man kan ta hem över nätet inte innehåller allt vad originalet har. Vissa ljud, musik och animeringar plockas bort för att krympa storleken på spelet så att någon orkar ladda hem det. Därför är det ju roligare att ha originalet där allt är med, och gillar jag ett spel mycket så köper jag det.

Sen är det också mängden. Jag skulle inte ha råd att köpa 10 spel i månaden, varav man kanske tycker 3 är bra. Man har ett litet kontaktnät av kompisar som också tar hem spel, och när man fått ihop till en skiva så bränner man varsin CD just för att spara plats på sin hårddisk. Ofta är det ju så att man spelar ett spel mycket under ett par veckor och sen blir det liggande. Det tycker man inte är värt 500 kr."

I och med snabbare uppkopplingar och att fler och fler har CD-brännare så sprids en nyare form av piratkopior på nätet. ISO är en packad fullkopia, inget från originalet fattas, som måste brännas på skiva för att kunna användas. I och med det blir warez-flödet på nätet allt mer skadlig för spelhusen. Tidigare har den dominerande förlusten uppkommit på grund av ett mindre antal pirater som sålt disketter och senare CD-skivor runt om i världen, främst i Asien där det till och med har varit vanligt i oseriösa butiker och torgstånd.

Idag finns flera de som anammat just problemet med att folk tröttnar på sina spel. Butiker som tar emot och köper/byter in de spel du redan klarat har ploppat upp. Kanske att man skulle behöva mötas halva vägen var, producenterna och spelarna? Det kunde lyckas om någon tog första steget. Sänkte priset alternativt slutade kopiera och istället gagnade inbytesbutikernabutikerna. Men någon måste ju börja.

Det kan dock komma bättre lösningar. I framtiden kan man gissa att det mesta är inriktat på multiplayer via nätet och spelen i stort sett är gratis och hämtningsbara från programhusens sidor. Därefter kostar det att använda den, en fast summa per månad. Då kanska det funkar som så att ett fåtal sajter i varje land, som FragZone, blir officiella serverleverentörer och får ersättning från distributören eller utgivaren för det. Eller så körs precis allt på utgivarnas egna multiplayer-nät med knutpunker lite här och var i varje världsdel. Kanske fylls spelen med en massa reklam som subventionerar priset. Den som lever får se, piratkopiering kommer i alla fall alltid att finnas så länge själva produkten, och inte användandet, kostar pengar. Att göra idiotsäkra system för att ta betalt för användandet och snabbt upptäcka fuskare är betydligt enklare än att göra kopieringsskydd som inte går att knäcka. Verant med sitt Everquest ligger redan ljusår fram i den utvecklingen.

*Bengt-Greger heter i verkligheten något annat och det är han jäkligt glad för, enligt uppgift.