Artikelarkiv

70205 artiklar i arkivet.

Filtrera

Turneringarna i id Softwares numer halvgamla spel Quake 3 dyker upp med allt mindre mellanrum. De få spelare som lyckas nå "proffsnivå" träffas ofta och flockas kring de stora datorcaféernas klaner. Av dessa klaner är nog Nine den som fått mest uppmärksamhet i media. Nu för tiden är själva klanen döpt till team9, och jag lyckades få tag på team9-wretep för en pratstund. Trevlig läsning!

Onlinerollspelen, eller MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) som många kallar det, är på stark frammarsch för tillfället och fler och fler utvecklare väljer därför att försöka slå sig in på marknaden. En av pionjärerna inom genren var Ultima Online. Även om det fanns andra online-rollspel tidigare, t.ex. Meridian 59, så var UO det första MMORPG:et som verkligen slog igenom och fick en stor skara trogna spelare. Utvecklarna Origin la nyligen ner Ultima Online 2 med motiveringen att de istället skulle satsa på att bygga vidare på Ultima Online och det samhälle som växt fram kring spelet. Ultima Online: Third Dawn är ett steg i rätt riktning för att lyckas med detta, då de lovar bättre grafik, nya världar, fler monster och bättre gränssnitt. Quas har dragit på sig rustningen och gett sig ut i Britannia för att se om Third Dawn verkligen är en så stor förbättring som Origin utlovar.

Varför spelar folk fortfarande Counter-Strike? Med ständigt nya fusk/buggar, ett utvecklarteam som enligt egen utsago börjar tröttna och en grafikmotor som känns ungefär lika fräsch som mina strumpor efter ett långt LAN ser framtiden inte så värst ljus ut för allas favoritmod till Half-Life.

Black & White

Recension

Jag skulle vilja påstå att det, åtminstone i vår del av världen, mest ’hypade’ spelet genom tiderna bär namnet Black & White. Under ett par års tid, i synnerhet det senaste havlåret, har vi blivit fullkomligt överösta med information kring detta på förhand legendförklarade strategispel. Det har handlat om en outtalad men givetvis väl uttänkt strategi från utvecklarna, Lionhead Studios, sida. Undertecknad är definitivt inget undantag, tror knappast det finns några filmer eller betydande artiklar i ämnet som jag inte har fluktat igenom - och det var därför med närmast euforisk glädje som jag slet upp paketet med det efterlängtade innehållet...

Från att ha sett otaliga kopior som försökt leva upp till de stora föregångarna som StarCraft, Age of Empires och Command & Conquer så börjar realtidstrategimarknaden nu mättas av. Även om vi fått en del guldkorn som till exempel Ground Control så tycker många att det fortfarande är de tidigare nämnda spelen som fortfarande är de bästa. Det ganska okända tyska företaget CDV som tidigare ägnat sig åt att utveckla erotiska spel har mot all förmodan nu framgångsrikt tagit sig in på strategispelsmarknaden. De började med succén Sudden Strike och försöker nu ännu en gång med Cossacks – European Wars.

Det är tyst. Än är det många timmar till solnedgången och solen gassar fortfarande mot marken, värmer den torra jorden och ger liv åt växterna. Vinden blåser stilla och det är tyst. Nästan helt tyst, bortsett från det låga skrapande ljud som kommer från den mexikanske vakten som går fram och tillbaka med sitt gevär vid sin vaktpost. Han väntar på att hans skift ska ta slut. Att hans kollegor ska komma och hämta honom så att han äntligen kan gå hem. Han ler när han minns att han sparat en flaska tequila, bara för att han skulle kunna festa lite ikväll. En stilla fest i sin ensamhet.

Tribes 2

Recension

Tribes var ett av de första spelen som i stort sett helt gick ifrån möjligheten att lira singelplayer och satsade istället helhjärtat på multiplayer. De få möjligheterna att spela ensam som fanns bestod i några enkla och tråkiga träningsuppdrag. Tribes2 följer i sin föregångares fotspår och satsar på att ännu en gång fånga stora delar av online-scenen.

Strategiska krigsspel ser vi rätt ofta, men inte lika ofta med samma kaliber som Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Fisk plockade på sig sina vapen och drog ut i krig.

Att ett spel är avancerat behöver inte betyda att det är bra. Det är något vi fått erfara när vi spelat Battle Isle: The Andosia War. Shock drar fram pekpinnen och undervisar i den svåra konsten att utveckla ett strategispel.

Trenden hos spelutvecklare idag är att lägga ner mycket arbete på en bra och genomtänkt story. Realismnivån i titlarna ökas för att spelaren lättare ska kunna leva sig in i rollen som sin karaktär. Utvecklarna lägger stor vikt vid att spelupplevelsen skall vara sammanhängande och innehålla mer än ändlöst skjutande. Åtminstone alla utvecklare utom en. Croteam verkar ha missat dagens speltrender, då deras Serious Sam anammar den gamla shoot’em’up-stilen. Quas har fått leta upp sin gamla Doomuniform och dra ut på monsterslakt än en gång.

Sida 7010 av 7021