Inför Gran Turismo 7 får Playstation-ägare för första gången möjlighet att rejsa med så kallad direct drive-ratt. Spelutvecklaren Polyphony och Fanatec har tillsammans tagit fram Gran Turismo DD Pro, ett rattpaket med suverän force feedback-teknik med ett pris som ingen konkurrent är i närheten av.

Direct drive-teknik innebär att force feedback-skaket sköts av en kraftig motor och att rattstången sitter direkt på den. Det ger både kraftigare och mer nyanserad feedback än äldre teknik med remmar och kugghjul. I GT DD Pro-paket ingår allt som behövs för att komma igång: basenhet, ratt, pedaler och bordsfäste. Priset börjar på 699 euro, cirka 7 000 kronor.

GT DD Pro funkar med pc, Playstation och Xbox – tackar!

Basenheten funkar exakt likadant som CSL DD från tidigare i höstas.

I princip är det en Playstation-kompatibel version av CSL DD (läs vårt test här), den första direct drive-produkten med en prislapp för fler än bara hardcore-spelare och rika. Men GT DD Pro har en stor fördel – den funkar med både Playstation och Xbox (samt pc förstås). Spela Gran Turismo? Funkar med den medföljande GT-ratten. Forza-sugen? Inga problem, ta bort den och sätt istället dit en Xbox-kompatibel rattkringla. Dags för pc? Alla Fanatec-rattar stödjer det, tryck bara snabbt på power-knappen för att byta kompatibilitetsläge. Strålande! Men... varför går inte det med CSL DD, den är ju bara nån månad äldre?

"Känns lika enastående att köra med som CSL DD"

Enheterna funkar exakt likadant i övrigt: passivt kylda (så de är knäpptysta), samma form och fäste, samma force feedback-teknik och kraft (5 newtonmeters motstånd i grundutförandet, kan uppgraderas till 8 Nm för en slant extra). Så nykomlingen är det givna valet om du vill ha bredast möjliga stöd.

GT DD Pro känns lika enastående att köra med som CSL DD, och levererar detaljerad force feedback som tydligt svarar på det du gör i förarsätet. Den är både kraftfull och nyanserad, och spelar i en högre liga än rattar utan direct drive. Det gäller även Thrustmasters gravt överprissatta Gran Turismo-ratt T-GT, som lyckas vara både dyrare och markant sämre.

Fanatecs GT-ratt har som vanligt en inställningsknapp där du kan ändra skak, gradantal och annat direkt på ratten utan att rota i mjukvaran, men default är inställningarna låsta för att förenkla för nykomlingar. Men jag tycker det är svårare eftersom inställningarna känns fel och måste låsas upp för att kunna ändras.

Med den lilla svarta knappen aktiverar du settings, som visas i displayen i mitten. Högst upp en "rev-strip".

I nuläget säljs nykomlingen bara i färdiga paket ihop med komponenter som Fanatec bestämt. Senare ska basenheten säljas separat så att du kan sätta ihop ett paket själv. Som vanligt är allt i Fanatec-familjen kompatibelt. I startpaketet får du med rattbasen GT DD Pro (den heter alltså samma sak som själva paketet), CSL Pedals, bordsfästet CSL Table Clamp och en Gran Turismo-ratt som Polyphony varit med och tyckt till om. Det är kort sagt allt du behöver för att komma igång och köra, och det kommer förpackat i en enda kartong – bra!

"Allt du behöver för att komma igång och köra"

Ratten är 28 cm i diameter (några centimeter till hade inte skadat), rund (utom nertill) och funkar, förstås, inte med Xbox utan bara pc och PS4/PS5. Det finns både oled-display som visar växel, hastighet och annan info, och en "rev-strip" eller färgremsa som markerar när du ska växla. Den har två rätt svampiga växelpaddlar (ovanligt – Fanatec-grejer brukar vara robusta), de vanliga Playstation-knapparna (ej utbytbara) och hela fem stycken 4-vägs riktningsknappar med tryckfunktion. Inga vred eller analoga spakar. Hur Polyphony tänkt sig att de ska funka får vi veta när GT7 närmar sig. Designen känns lite udda, men gör för det mesta sitt jobb. Det gäller inte R3- och L3-knapparna som sitter så långt från greppet att man behöver tummar långa som linjaler för att nå dem. Bättre om de hade satts på sidorna. Och apropå greppet så får utbuktningar på övre delen av sidorna tummarna att fastna när jag rör dem uppåt. Suboptimalt vid rally och annat där saker måste hända snabbt. Till exempel greppbyte för att nå de där knapparna…

Tummen kan kärva fast i det här greppet. Dumt.

L3- och R3-knapparna nås inte från vanliga greppet, de borde ha suttit på sidorna.

Jag är inte övertygad om att Polyphonys medverkan varit bra för själva ratten, den känns lite sämre designad än alla andra Fanatec-rattar jag testat. Men det är å andra sidan mitt enda klagomål på det här paketet, och det är inga jättemissar det handlar om. Om du har tålamod att vänta tills basenheten säljs separat har du mängder av rattar att välja bland, så problemen behöver inte vara några problem alls.

Och på det hela taget är GT DD Pro och dess breda konsol- och pc-stöd ett ännu bättre köp än den redan suveräna CSL DD. Ja, den kostar mycket, men ger å andra sidan en racingupplevelse långt bättre än vad rattar med rem- och kugghjulsfeedback fixar. Så om du tar din racing på allvar finns inget att tveka på.

Fanatec GT DD Pro kan förbeställas från den 26/11 med beräknad leverans i mars 2022. Men för 150 euro extra kan den fås innan jul. Allt säljs från Fanatec.com.

Fanatec Gran Turismo DD Pro
5
Mästerligt
+
Om möjligt ännu bättre än CSL DD
+
Oerhört prisvärd
+
Stöd för pc, Playstation och Xbox
+
Brett konfigurerbar
-
Medföljande ratten har lite brister
-
Basenheten säljs inte separat (än)
Det här betyder betygen på FZ