Diablo 2 var en riktig tidsslukare. Det tog hur lång tid som helst för mig att spela igenom spelet med alla klasser som fanns i originalet: necromancern, amazonen, barbaren, paladin och sorcerer. Dessutom tog det minst lika länge att spela igenom hela spelet i de tre svårighetsgraderna för varje karaktär - men efter mycket blod, svett och tårar hade jag lobbat huvudet av Diablo fem gånger, kramat ur det sista unset spelvärde ur spelet och lagt det på hyllan för att samla damm.

Det var tills den officiella Diablo 2-expansionen, Lord Of Destruction, damp ner i brevlådan för en och en halv vecka sedan - och nu är jag fast igen.

Två nya klasser

Blizzard har lagt till två nya klasser, Druid och Assassin, och dessutom sett till att både expansionen och originalspelet har fyllts med hundratals nya vapen, juveler, runor och så kallade set items. De har också lagt till kapitel 5 i spelet som utspelar sig långt i norr i Barbarernas frusna hemland med helt nya uppdrag och monster. Men låt oss börja med att titta på de två nya klasserna som Blizzard skapat.

Druid

Mycket stark klass som kan använda i stort sett alla vapen i spelet och
dessutom kan besvärja fram vargar, kråkor och grizzlybjörnar som attackerar fienden skoningslöst. Druidens förmåga att skapa så kallade "pets" är mycket mer avancerad och kraftfull än Necromancerns från originalet och fördelar man sina erfarenhetspoäng rätt så blir Druiden i stort sett oövervinnerlig. Druiden har också mycket kraftiga elementarbesvärjelser såsom eld och vind, vilka också blir skrattretande kraftiga om man lägger tillräckligt med
erfarenhetspoäng på rätt ställe. Förutom detta kan druiden dessutom förvandla sig till varulv och varbjorn (werebear), och får då stora
bonuspoäng i styrka och snabbhet.

Druiden känns lite som en korsning mellan necromancer, barbarian och sorcerer och den enda nackdelen är väl att han kan bli lite för krallig och spelet blir en aning lätt då man väl har tagit sig upp till en viss nivå.

Assassin

Om du gillar Bruce Lee, är det här karaktaren som du ska välja. Den kan utveckla alla möjliga martial arts-kunskaper, men också lära sig att lägga dödliga fällor för fienden att snava in i. Speciellt fällorna blir väldigt kraftfulla när man närmar sig de högre nivåerna och man kan lätt rensa ut ett helt rum med elakingar med bara två eller tre tryck på musen vilket - likt med druiden - ibland gör spelet lite för lätt.

På gränsen till obalans

På det hela taget kan man säga att de bägge nya karaktärerna är väldigt kraftfulla, och det är nästan på gränsen till att de ger spelet en obalans på de högre nivåerna. Har man bara ett bra förråd med manapotions så kan man segla igenom spelet hur lätt som helst, men både druid och assassin är väldigt roliga att fightas med och de kräver väldigt olika spelstilar.

Den slutepisod som expansionen lägger till, nummer 5, ger oss 6 nya uppdrag (quests) och dessutom en riktigt fet slutfight mot Baal - Lord Of Destruction - och hans trupper. Nytt här är att man nu kan slå ner dörrar, mosa torn och förstöra omgivningen likväl som ens fiender. Blizzard har verkligen gjort sitt bästa med att pressa den nu åldrande grafikmotorn till max. Tack och lov har de också sett till att man nu kan spela hela Diablo 2 i 800x600 istället för den snåla gamla upplosningen 640x480 pixlar som man var tvungen att hålla sig till före expansionen.

Som jag nämnde tidigare är spelet fyllt med sprillans ny utrustning (och då menar jag verkligen tonvis med prylar). Man kan även spela igenom hela spelet på nytt, från början, med originalkaraktärerna och fortfarande ha stor behållning av det.

Blizzard har slängt in så mycket nytt i Diablo 2-expansionen att de har
förnyat hela spelet totalt - vilket innebär att jag kommer att bli tvungen att spela igenom det igen. Med alla karaktärer...

Det kommer att ta tid.