Efter ett kort uppehåll på knappt åtta år är det äntligen konkurrens bland golfspelen igen. Genren hamnade i dvala när EA Sports lämnade den efter 2015 års fiasko med stackars Rory McIlroy som affischnamn. Han hade den otacksamma uppgiften att ersätta Tiger Woods, som prytt omslaget femton år i rad men som försvann när kontrakt löpte ut. Nöjd lär irländaren inte ha varit, för spelet var skräp. Något år senare väckte 2K genren till liv och har sen dess släppt några hyfsade PGA-titlar. Och nu måste de alltså mäta sig mot den forna dominanten.

EA Sport PGA Tour heter återkomsten, som får klara sig utan draghjälp från verkliga golfproffs på omslaget. Istället lockar det med hela 30 officiella banor och alla de fyra major-tävlingarna – inklusive kronjuvelen The Masters i Augusta – och Evian Championship på LPGA-touren. Därutöver finns en mängd stora och små sidoaktiviteter att upptäcka, som utmaningar, multiplayer av alla de slag, med mera. Challenges är en kul grej när 18 hål känns för långt: det är korta utmaningar, ofta hämtade från verkliga tävlingar, där du ska reprisera bedriften. Det finns också rena träningsuppdrag modell "Träffa fairway fem slag i rad". Konstigt nog saknas en driving range, annars ett bra sätt att träna svingen lite som man vill.

Välj bland färdiga karaktärer, för du får inte skapa en från grunden.

30 banor finns att välja bland, däribland Augusta.

Välj bland färdiga karaktärer och bygg om dem lite. "Lite" som i "Två kroppstyper".

Du kan spela toppnamn som Scottie Scheffler, Nelly Korda och Jordan Spieth i vissa tävlingsmoment, men i karriären skapar du din egen spelare från grunden. Först fixar du utseendet, vilket går fort eftersom man snabbt tröttnar på den rudimentära karaktärsskaparen. Du har då en kvalitetsmässigt rätt blek golfare som du fritt kan förbättra i valfri riktning. Spelande ger nämligen erfarenhetspoäng som på klassiskt rpg-manér spenderas på olika områden: driver, närspel, puttar, skruvar, stabilitet och så vidare.

"Det här spelet är inte färdigt"

Många Tiger Woods-titlar bjöd på riktigt bra golf, så när pc:n drar igång PGA Tour svävar förhoppningarna en bit upp i luften. Någon timme senare har de kraschlandat, för det här spelet är inte färdigt.

Tydligaste exemplet är att pc-versionen kraschar tre gånger den första timmen, och att EA snabbt släppte en patch som löste det akuta problemet. Efter det har jag "bara" haft två krascher. Men det har mängder med andra små och stora problem, främst men inte uteslutande på pc. Till att börja med är prestandan ett skämt: bilden hackar utan synbar anledning, frameraten flaxar hit och dit och menybläddringen är extremt seg. Men inte hela tiden, kuriöst nog; ibland flyter det mesta okej. Prestandaproblemen gäller bara pc-versionen, på PS5 får man vackert utseende och jämnt bildflyt.

Bra karaktärsskapare blir man glad av, och tvärtom.

Nästa bekymmer gäller kontrollerna. Jag bad EA om pc-versionen eftersom jag gärna spelar min golf med mus. Det ger bra sving- och puttkontroll, det känns att bollbanan är resultatet av mina handlingar. Men PGA Tour stödjer inte mussving, en funktion som funnits i golfspel i ett kvarts århundrade – inklusive de flesta av EA:s egna Tiger Woods-titlar. Treklickssving finns inte heller, för den delen. Om du är självplågare kan du spela med tangentbordets smått bisarra knapplayout. Som givetvis inte går att ändra. Om nu någon till äventyrs skulle vilja ha andra knappar än "Home" och "End" för att slå.

PGA Tour stödjer inte mussving, en funktion som funnits i golfspel i ett kvarts århundrade

Så gamepad är det enda vettiga alternativet. Här följs lyckligtvis genrestandarden: dra ena styrspaken neråt så börjar baksvingen och en styrkemarkör rör sig på svingmätaren. När markören är nära mätarens längdmarkör trycker man framåt för att slå. Men (det verkar alltid finnas ett "men" i detta spel) styrkemarkören har en oförutsägbar fördröjning som gör det svårt – ibland omöjligt – att pricka markeringen. Den svarar segt när spaken dras uppåt, så slagen blir ofta för långa. Det här är avsevärt värre på PS5 än pc, av någon anledning. Jag har nästan anat hålets hånskratt när jag pitchat bollen över det tre, fyra och fem gånger i rad. Det här händer inte hela tiden, men så ofta att det skapar osäkerhet.

Golf bygger ju på att beräkna, planera och utföra, då måste man kunna känna att saker fungerar som de ska. Det gör inte det här spelet konsekvent. Ännu ett exempel: inför puttning kan man använda dels ett rutnät med rörliga pilar som visar lutningen, dels en siktlinje som visar bollbanan. Ibland, kanske var tionde putt, visar de olika lutning så att man måste gissa vilken av dem som stämmer.

Det är ren amatörnivå

Det är ren amatörnivå, och att tappa slag på grund av sånt är gravt frustrerande – varje miss påverkar ju slutresultatet. Lika frustrerad blir jag när hinder skymmer kameran så att det inte går att slå. Eller när det tar ett halvt dygn innan EA-servern har synkat progression. När slagmarkören inte syns eftersom bakgrunden har samma färg. När jag måste backa ur och gå tillbaka in i menyn för att avklarade uppdrag ska synas. När jag inte får mina belöningar för avklarade utmaningar. Och när inloggningen i EA-appen krånglar så J%#!A!!! mycket att jag vill byta namn till Josef K. Ja, vi kan stanna där.

"Om jag är nöjd med kvalitén på det här spelet..?"

Anslutning till EA-servrarna krävs för att komma åt det mesta av spelet, så sånt här suger.

Du kanske har svårt att tro mig, men bakom allt slarv, alla brister och frustrationer finns ett underhållande golfspel som hade kunnat blomma ut om det fått mer tid. Utvecklaren Tiburion fångar stämningen från tv i banor som Sawgrass och Pebble Beach. I karriären finns en lockelse i att driva fram den egenskapad golfaren till… kanske inte världstoppen, men göra den så bra att man kan angripa svårare banor med visst självförtroende. Visserligen inget nytt för ett golfspel, men den här sporten är ju vad den är så revolutioner passar bäst i andra spel.

Bland det mest ofärdiga jag någonsin recenserat

Men EA Sports får fasiken ta sig i kragen och fixa den här ofärdiga stackars titeln så att köparna – oavset plattform – får valuta för sina pengar. I nuvarande skick ger inte spelet det. Det här håller early access-kvalitet – bland det mest ofärdiga jag någonsin recenserat.

EA Sports borde skämmas för att sälja det som ett färdigt spel.

Fotnot: PGA Tour släpptes den 7 april till pc, PS5 och Xbox Series. Testat på PS5 och pc.
Testdator 1: Intel Core i9-10900K, Geforce RTX 2080 Super, 32 GB RAM.
Testdator 2: AMD Ryzen 5 5600X, Geforce RTX 3060 (12 GB), 16 GB RAM.

EA Sports PGA Tour
2
Tveksamt
+
Snyggt och stämningsfullt
+
Banutbud och spelformer
+
Kul att styra sin golfares utveckling
-
Pc-prestandan suger
-
Seg svingmekanik
-
Greenernas lutning visas ibland helt fel
-
Usla menyer, massa buggar, ingen musstyrning, osv, osv.
Det här betyder betygen på FZ