Starfield vinner Steam-pris för "innovativt gameplay" – internet förstår inte varför

Robot
Starfield vinner Steam-pris för "innovativt gameplay" – internet förstår inte varför

"Trollen vann Steam Awards!"

#starfield, #steam


Medlem

Vad i hela friden🥴

Medlem

Det finns väl knappt någon annan spelutvecklare som återanvänder så mycket från deras gamla spel som Bethesda gör? Att kalla det innovativt är lite väl magstarkt kan jag tycka.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det finns väl knappt någon annan spelutvecklare som återanvänder så mycket från deras gamla spel som Bethesda gör? Att kalla det innovativt är lite väl magstarkt kan jag tycka.

fromsoftware är rätt duktiga på det där. det spelar dock mindre roll när spelen faktiskt är bra.

Medlem

Har inte kört det men det ser rätt billigt ut för att vara en helt ny serie från en utvecklare som Bethesda.

KoP
Medlem

Har inte spelat Starfield så kan inte yttra mig huruvida spelet har innovativt spelupplägg.

Men skulle jag gissa så är fallet troligtvis inte så.

Medlem
Skrivet av KoP:

Har inte spelat Starfield så kan inte yttra mig huruvida spelet har innovativt spelupplägg.

Men skulle jag gissa så är fallet troligtvis inte så.

Jag gillar spelet, tycker det är riktigt bra men innovativt är det verkligen inte tyvärr.

Men det är väl reddit/4chan som trollar antar jag (har inget som helst belägg för det dock).

Medlem

Man måste förstå hur steam awards funkar.
Folk nominerar spel som förslag från sitt bibliotek.
Sen kan alla rösta i dom olika kategorierna och bland dom nominerade kan typ vad som helst vara.
Om jag inte minns fel så var det enda kategorin Starfield fanns med i och störst bland konkurrenterna. Rätt självklart att det vinner då dom som rösta röstar flrytom det dom ev tycker är bra på det dom tror är bra eller det dom känner igen namnet på. Ett spel med 100k+ spelare kan ställas mot spel med 500 spelare.
Själv försökte jag vara seriös och röstade i kategorier där det fanns spel jag hade spelat, men där också det kunde vara spel jag inte alls tyckte förtjänade nån "GOTY vinst" egentligen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem

Och Red Dead Redemption 2 vann "Labor of Love" - trots att Rockstar inte gjort något med spelet sedan 2019


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag tittade på "finalists" och aldrig hört talas om de andra titlarna. Kanske "Remnant" är något jag hört om. Man klickade ju bara på något.
VR blev "Labyrinth"; var enda jag hört talas om där också (av finalisterna), och det är verkligen inte underhållande.
"Labor of love" gick till RDR2; när kom en solklar förbättring av den titeln? CP2077 med expansion kunde lätt hamnat där; patch 2.0 var ju grym och mycket välkommen.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det finns väl knappt någon annan spelutvecklare som återanvänder så mycket från deras gamla spel som Bethesda gör? Att kalla det innovativt är lite väl magstarkt kan jag tycka.

Ryu Ga Gotoku Studio återanvänder enormt mycket från deras förra spel då deras framgångsrika Yakuza-serie i stort sett alltid utspelar sig i samma stadsdel, och lyckas på så sätt släppa ett nytt spel i stort sett varje år.

Medlem
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

VR blev "Labyrinth"; var enda jag hört talas om där också (av finalisterna), och det är verkligen inte underhållande.
"Labor of love" gick till RDR2; när kom en solklar förbättring av den titeln? CP2077 med expansion kunde lätt hamnat där; patch 2.0 var ju grym och mycket välkommen.

Ja Labyrinthin är dessutom ett "vanligt spel" som har ett VR läge.
Klart massa folk som aldrig spelat nått av dom "riktiga vr spelen" röstar på det då då det är 10000tals fler som spelat det än VR spelen.

RDR2 kanske fick en uppdatering i form av en simpel patch/hotfix, då har folk kunnat nominera det och en massa röstat på det då RDR2 lär vara "större" än Cyberpunk tex.

Som sagt folk röstar på vad dom gillar, vad dom "känner till"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

vem bryr sig

Du, tillräckligt mycket för att kommentera iaf.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Du, tillräckligt mycket för att kommentera iaf.

okej

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man måste förstå hur steam awards funkar.
Folk nominerar spel som förslag från sitt bibliotek.
Sen kan alla rösta i dom olika kategorierna och bland dom nominerade kan typ vad som helst vara.
Om jag inte minns fel så var det enda kategorin Starfield fanns med i och störst bland konkurrenterna. Rätt självklart att det vinner då dom som rösta röstar flrytom det dom ev tycker är bra på det dom tror är bra eller det dom känner igen namnet på. Ett spel med 100k+ spelare kan ställas mot spel med 500 spelare.
Själv försökte jag vara seriös och röstade i kategorier där det fanns spel jag hade spelat, men där också det kunde vara spel jag inte alls tyckte förtjänade nån "GOTY vinst" egentligen

Den här gången gick det att nominera spel man inte har själv i sitt bibliotek också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tyckte Hogwarts Legacy bäst på steam deck var ännu roligare, kände att jag bidrog


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Den här gången gick det att nominera spel man inte har själv i sitt bibliotek också.

Ja när du säger det så minns jag att det var så tom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja när du säger det så minns jag att det var så tom.

Tror dock inte alltid det varit så. Men jag nominerade ett spel (som jag har på GOG) i en av kategorierna. Den föreslog till och med en del spel jag inte ägde när jag skulle nominera.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man måste förstå hur steam awards funkar.
Folk nominerar spel som förslag från sitt bibliotek.
Sen kan alla rösta i dom olika kategorierna och bland dom nominerade kan typ vad som helst vara.
Om jag inte minns fel så var det enda kategorin Starfield fanns med i och störst bland konkurrenterna. Rätt självklart att det vinner då dom som rösta röstar flrytom det dom ev tycker är bra på det dom tror är bra eller det dom känner igen namnet på. Ett spel med 100k+ spelare kan ställas mot spel med 500 spelare.
Själv försökte jag vara seriös och röstade i kategorier där det fanns spel jag hade spelat, men där också det kunde vara spel jag inte alls tyckte förtjänade nån "GOTY vinst" egentligen

Tror även det var så att man var tvungen att rösta i alla kategorier för att få den där steam achievement grejjen att man deltagit i steam awards.

Medlem
Skrivet av quadratis:

fromsoftware är rätt duktiga på det där. det spelar dock mindre roll när spelen faktiskt är bra.

Skrivet av Kazutoyo:

Ryu Ga Gotoku Studio återanvänder enormt mycket från deras förra spel då deras framgångsrika Yakuza-serie i stort sett alltid utspelar sig i samma stadsdel, och lyckas på så sätt släppa ett nytt spel i stort sett varje år.

Fast nu är det väl äpplen och päron? Det har ju liten betydelse i kategorin om spelet anses vara bra eller inte, utan det skall handla om ifall spelet är innovativt. Dvs nytänkande.

Problemet är ju lite av det ni uppvisar här, att folk inte bryr sig i att tänka efter kategorierna och röstar bara på det som man tycker är ett bra spel rent generellt. Labour of Love var ju även en kategori som var skrattretande då RDR2 vann trots att man inte gjort något med spelet på åratal. Samma anledning ligger bakom det. Man bryr sig inte i kategorin alls.

Medlem

Hahaha what, vad tusan är innovativt i huvudtaget med detta spel, så mycket standard så det skriker om det.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Tror även det var så att man var tvungen att rösta i alla kategorier för att få den där steam achievement grejjen att man deltagit i steam awards.

Sant, men man kunde välja något i stil med, "Not nominating a game in this category" och ändå få den - fungerade för mig iaf, för jag minns väl att jag inte nominerade något VRspel eller något under Innovative, och enligt Steam nominerade jag ett spel i varje kategori.

Medlem

fan vad det gnälls på detta spel som många här inte ens spelat, kul för dem att få ett pris...

Medlem

Jag tycker att Starfield borde få ett FZ pris för att ha fått flest skrivna artiklar i följd. Det var väl typ 2-3 artiklar eller mer om dagen där ett tag. Allt som allt detta år har det handlat väldigt mycket om Starfield.

Kan inte säga att jag förstår hypen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det ser ut att vara ett antal som röstat Ja, kan inte någon av er förklara er?

Skrivet av Maguz:

Tyckte Hogwarts Legacy bäst på steam deck var ännu roligare, kände att jag bidrog

Fast Hogwarts har varit med i top 10 listan av mest spelade spel på steam deck sedan dess release och är fortfarande där, så det är inte svårt att förstå på något vis. Här har du antal spel som spelats mest på steam deck i år baserat på antal spelare https://store.steampowered.com/sale/BestOf2023?tab=6

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det ser ut att vara ett antal som röstat Ja, kan inte någon av er förklara er?

Ok, när det kommer upp omröstningar som jag inte vet vad de egentligen handlar om så brukar jag bara blunda och klicka.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Och Red Dead Redemption 2 vann "Labor of Love" - trots att Rockstar inte gjort något med spelet sedan 2019

Detta är nog det som är mer överraskande. Även om Starfield vann Inovative Gameplay är fel så är det ännu mer fel att RDR2 vann Labor of Love, Rockstar måste ju sitta och skratta på deras kontor, rotera runt olika kläder varje månad eller vad dom nu gör i RDO.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det ser ut att vara ett antal som röstat Ja, kan inte någon av er förklara er?

Nämnde det i förra tråden om Steam Awards också, har troligen att göra med spelets NG+ inplementering att göra, den har åtminstone fått mig att spela genom spelets main Quest fler gånger än jag gjort med något annat spel.

Kan även ha med hur spelet simulerar resten av planeternas och stjärnornas placeringar när du är på planet ytorna som kan ge otroligt vackra scener emellanåt.

Men om jag tycker att det räcker för en vinst för mest innovativa spel vet jag dock inte.

12
Skriv svar