Sony beviljas patent på spelarinfluerade världar likt Death Stranding
Frågan jag ställer mig är snarare hur det här kan vara tillåtet att ta patent på.
Precis min tanke, det är som att ta patent på att skriva kod
Känns som att det finns nåt annat spel som gjort det här innan Death Stranding ens var på tapeten...?
Ja Death Stranding var nog mest influerad av Dark Souls där du kunde lämna lappar och kunde se spöken på hur folk har dött...
Typ Forza Horizon och Riders Repulic är väl inte speciellt långt ifrån heller där andra spelare kan göra sig påminda på olika sätt fast utan att ni är i ett gemensamt 'game'.
Sen är inte patent så intresserade kring vem som gjorde det först utan vem som tog patent först.
Man gillar ju inte patent och liknande som gäller ett 'koncept' lixom... Sen är det svårt att lösa vart man ska dra gränsen...
Tror fan - dock - att utvecklingen skulle gå snabbare och bättre om man bara hoppade sånna patent helt.
Typ OnLive/Stadia/PS Now... Konceptet är ju jävligt basic (streama spel)... Men pengarna ligger ju inte i konceptet utan det ligger i vem som kan få konceptet att funka så bra som man vill/tänker...
Vilket f.ö. fortf inte hänt men är nog bara en tidsfråga..
subterranean homesick alien
Känns som att det finns nåt annat spel som gjort det här innan Death Stranding ens var på tapeten...?
Jag har själv tänkt på det där, men tror Death Stranding är rätt unikt i det att världen påverkas så pass mycket som den gör. Det finns ju det där exemplet när folk bygge en hel motorväg tillsammans i spelet mellan två utposter trots att du aldrig träffas. Världen lever fast du inte är där och då pratar vi om att det egentligen är ett singelplayerspel. Dark Souls är väl närmast? Sen påminner det ju om att tex ha en server i Minecraft där folk kan logga in och bygga, men då ger du iväg kontrollen helt till spelarna på ett annat sätt.
"Writer and Fighter"
Sättet det görs på i Death Stranding är väldigt trevligt.
Att lägga ner energi på att bygga en motorväg som man sen märker att andra lägger ner jobb på att förlänga gör verkligen att det känns som man "spelar tillsammans" fast man inte gör det.
Alltid lika trevligt och inkassera en massa "Likes" när man loggar in för att många använder och uppskattat ens vägbygge
Ett genialiskt drag i ett genialiskt spel av ett geni som kojima-
Låter ju helt galet att kunna ta patent på. Shit, SONY™ verkar leta patent på alla möjliga ställen. Man har ju läst om att de fått patent på ett flertal grejer nu här via FZ.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Frågan jag ställer mig är snarare hur det här kan vara tillåtet att ta patent på.
Det är inte något man kan ta patent på, men de kan patentera det och sålänge ingen bestrider det så har de tekniskt sett patent påt.
Kostar extremt mycket att bestrida patent dock så de enda som har råd är andra big corps.
Helt korkat. Hur fungerar ens ett patent här? Som programmerare själv vet jag att det finns oändliga olika sätt som man faktiskt kan uppnå ett och samma resultat.
Bara en idé eller koncept räcker inte för ett patent.
Det är väl här det kan bli strid i rättssalen gissar jag? Om du kan bevisa att ditt sätt och göra det är helt annorlunda än deras sätt. Dessvärre landar det nog tyvärr i vilken advokatarmé du kommer med och om den kan bära din sak mot den andres advokatarmé. Hur säker är du på att vinna och mycket är du villig att sätta på spel? Oavsett kommer det kosta dig pengar att gå upp i rätten. och förlorar du kommer det bli ännu dyrare.
Det är ju mer ett spel i rättssak än vad som egentligen är rätt eller fel. Speciellt på de här nivåerna tyvärr.
"Writer and Fighter"
Det är precis det här som gör att spelindustrin står och trampar vatten sett till innovation. Möjligheten för andra studios att inspireras och utveckla feautures begränsas av patent där först in med dokumenten och flest jurister vinner även om det gjorts tidigare.
Vilka patent gör att spelindustrin står och trampar vatten?
Mjukvarupatent finns tyvärr, främst i Usa och Japan, och används oftast av patent troll i Texas.
Rena mjukvarupatent är inte tillåtna i Europa, men vissa tillåts i vissa sällsynta fall då de ger någon sorts mätbar teknisk effekt.
Den används oftare att förhindra konkurrens och innovation, samt utgör ett handelshinder mellan EU och Usa. Förut fanns det metodpatent I Usa typ klassiska laserpekar "exercise a cat" patentet, men vad jag förstår så är de på väg att bli utfasade.
Förut fanns det metodpatent I Usa typ klassiska laserpekar "exercise a cat" patentet, men vad jag förstår så är de på väg att bli utfasade.
Vänta? Så då skulle man rent teoretiskt kunna ta pantent på "handkontroller till konsolspelande" och det skulle påverkar alla konsoltillverkare? Menar det är ju en metod handkontroller kan användas för?
Galet i så fall, men det är mycket galet där å andra sidan...
"Writer and Fighter"
Vänta? Så då skulle man rent teoretiskt kunna ta pantent på "handkontroller till konsolspelande" och det skulle påverkar alla konsoltillverkare? Menar det är ju en metod handkontroller kan användas för?
Galet i så fall, men det är mycket galet där å andra sidan...
Nintendo hade länge ensamrätt på styrkorset.
Vilka patent gör att spelindustrin står och trampar vatten?
Patent generellt, som i det här fallet med så kallad ”cross pollinating” som nu ägs av Sony trots att det gjorts i flertalet spel innan. Nu är det slut på det även om andra företag kan försöka. Minsta likhet så kommer Sony troligen pröva det rättsligt vilket gör att små och mellanstora utvecklare väljer att inte ens försöka utveckla idén och driva industrin framåt.
Sedermera finns det en uppsjö patent (några har nämnts i tråden) som är aja-baja att ens försöka göra bättre eller utveckla vidare. Tråkigast är nog Nemisis-systemet som är riktigt coolt med processuellt genererade NPC:er.
Nintendo hade länge ensamrätt på styrkorset.
Ja det har du ju rätt i!
"Writer and Fighter"
R.I.P Minecraft? 😂
Minecraft är dock i grunden helt annorlunda från hur man spelar Death Stranding så jag tycker inte de är jämförbara här.
Sättet det görs på i Death Stranding är väldigt trevligt.
Att lägga ner energi på att bygga en motorväg som man sen märker att andra lägger ner jobb på att förlänga gör verkligen att det känns som man "spelar tillsammans" fast man inte gör det.
Alltid lika trevligt och inkassera en massa "Likes" när man loggar in för att många använder och uppskattat ens vägbygge
Ett genialiskt drag i ett genialiskt spel av ett geni som kojima-
Har aldrig spelat spelet för det ser inte ut som något för mig men hur fungerar det? Blir inte världen full av motorvägar osv?
Vad händer om jag bygger ett hus på en kordinat som du bestämmer dig för att bygga en motorväg?
Eller kollas de vägar jag bygger av någon och godkäns före de laddas upp i din version av spelet?
Har aldrig spelat spelet för det ser inte ut som något för mig men hur fungerar det? Blir inte världen full av motorvägar osv?
Vad händer om jag bygger ett hus på en kordinat som du bestämmer dig för att bygga en motorväg?
Eller kollas de vägar jag bygger av någon och godkäns före de laddas upp i din version av spelet?
Just motorvägar bygger man mellan olika bestämda punkter så man kan inte dra kors och tvärs hursom helst, utan ju mer allt blir utbyggt ju mer genomtänkt vägnät blir det så inget som går som irrvarv.
Däremot stegar, rep, skyltar, förvaringsskåp osv kan placeras fritt.
Det var väll på vissa ställen man tyckte det var lite väl med skyltar men inget som egentligen störde inlevelsen. Sen kunde väll nån missplacerad meningslös bro vara byggd nånstans. Det kändes mer som här har det sprungit en del och gjort ett avtryck i världen
Man kunde också radera saker som kändes fel, det raderas då bara för en själv.
Har aldrig spelat spelet för det ser inte ut som något för mig men hur fungerar det? Blir inte världen full av motorvägar osv?
Vad händer om jag bygger ett hus på en kordinat som du bestämmer dig för att bygga en motorväg?
Eller kollas de vägar jag bygger av någon och godkäns före de laddas upp i din version av spelet?
Du blir indelad i klustrar av jag tror max 30-spelare när du startar spelet första gången. Dessa 30 är din lilla community så det blir väldigt lite så kallade skräpbyggen. Angående hus, så är det ju inte något du bygger i spelet. Det du kan sätta ut är stegar, rep och liknade för att hjälpa andra spelare. Sen även bygga vägar då. Det fina är att du kanske har en rutt du ska ta för att nå dit kurirmål vilket innebär att du måste gå runt ett berg. När du väl kommer till berget så kan någon snäll individ lämnat ett rep så du kan klättra över istället för att gå runt. Sådant blir man väldigt glad över i spelet och sen kan du då lämna en tumme upp om detta hjälpt dig som sedan dyker upp för spelaren som lämnat repet.
"Writer and Fighter"
Frågan jag ställer mig är snarare hur det här kan vara tillåtet att ta patent på.
Allt är tillåtet att ta patent på sedan om det håller i en domstol är en annan sak, finns massor av priorworks på detta så det är omöjligt att uppehålla. Sedan gäller patentet i EU då man inte kan ta mjukvarubaserade patent här i Sverige eller EU.
Sony älskar sina patent
Sony är ett jävla skitföretag, som folk borde sluta att stödja. Även om företag som Apple och Microsoft inte är trevliga förtag heller. Men samtidigt är de inte lika hemska som Sony och få företag har så extremt förakt för sina kunder som Sony.